ساخت دستگاه تولید بیوگاز از پسماندهای غذایی

دکتر کمال عباسپور ثانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تاکستان در گفتگو با مهر درباره پروژه‌ای ساخت دستگاه تولید بیوگاز از پسماندهای غذایی رستوران دانشگاه آزاد تاکستان گفت: روزانه میلیون‌ها تن زباله که به ظاهر ارزشی ندارد در دنیا دفن می‌شود اما محققان با بکارگیری فناوری‌های مختلف از همین زباله‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌کنند، تولید جریان الکتریسته، بیوگاز از جمله این انرژی‌ها است.

وی افزود: علاوه بر تولید انرژی یکی از مزیت‌های دیگر این اقدام جایگزین کردن سوخت‌های زیستی و کاهش وابستگی به منابع فسیلی است.

عباسپور ثانی خاطرنشان کرد: کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، کمک به حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف گاز طبیعی از اهداف این پروژه است. در واقع کشورها با تولید بیودیزل، بیو اتانول و بیوگاز از مواد زیستی به دنبال جایگزینی برای گازوئیل، بنزین و گاز هستند.

وی عنوان کرد: در نظر داریم با ساخت این دستگاه از پسماندهای غذایی رستوران دانشگاه که بی مصرف هستند برای تولید گاز زیستی استفاده کنیم، در واقع بیوگاز مخلوطی قابل اشتعال است که در اثر تخمیر مواد آلی در یک محدوده گرمایی و PH مشخص و در شرایط بی‌هوازی توسط میکروبها بوجود می‌آید.

عباسپور گفت: جزء قابل اشتعال بیوگاز، متان است از مزیت‌های مهم متان به دیگر سوخت‌ها این است که، هنگام سوختن، گاز سمی و خطرناک منواکسید کربن تولید نمی کند بنابراین از آن می‌توان به عنوان سوخت ایمن و سالم در محیط خانه استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تاکستان ادامه داد: به زودی نیروگاه CHP که همزمان برق و حرارت را تولید می‌کند در دانشگاه به بهره برداری می‌رسد که در نظر داریم بیوگاز تولیدی توسط دستگاه در این نیروگاه به مصرف برسد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ساخت این دستگاه در مقیاس پایلوت است، گفت: در نظر داریم در آینده در مقیاس وسیع‌تر نیز این دستگاه را مورد استفاده قرار دهیم.