غریبه‌ای در میان بزرگان

شرکت‌های فراوانی در جهان وجود دارند که در رده تلفن‌های همراه هوشمند مشغول به فعالیت هستند. بااین‌وجود همه می‌دانند که بزرگ‌ترین نام‌های این رده، اپل و سامسونگ به‌حساب می‌آیند. بااین‌حال داشتن یک نام بزرگ به معنای داشتن تمامی برتری‌های بازار نیست.

در سال گذشته میلادی شاهد ظهور برندی به نام اوپو بودیم که توانست این دو غول را در بازار چین تحت‌الشعاع خود قرار داده و ازنظر آمار فروش بر آن‌ها پیشی بگیرد. این امر موجب شد تا شرکت اپل برای نخستین بار در طول تاریخ آیفون با کاهش فروش روبرو گردد.

آماری که مهم نیست

به نظر می‌رسد که آمار فروش ازنظر تعداد دستگاه می‌تواند برتری اوپو به غول‌هایی مانند اپل را ثابت کند ولی مشکل اصلی دقیقا همین‌جاست. تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده و میزان سود شرکت‌ها نسبت برابر و متعادلی ندارد. برای مثال میزان سود شرکت اپل از فروش هر دستگاه آیفون به‌مراتب بالاتر از سود کسب‌شده توسط اوپو از فروش هر مدلی از دستگاه‌هایش است. این امر موجب شده است که شرکت اوپو علیرغم برتری در حجم فروش، عملا در سوددهی به گردپای رقبایی مانند اپل و سامسونگ نیز نرسد.

البته این نوع سیاست با حماقت ویژه‌ای از سوی مصرف‌کنندگان نیز همراه است زیرا نشان می‌دهد که شرکت‌هایی مانند اپل، سودی فراتر از چیزی که باید را از مشتریان خود دریافت می‌کنند و این موضوع چندان معقول به نظر نمی‌رسد. بااین‌حال پایگاه هواداران این برند و سیستم‌عامل پایدار آن موجب شده است که بسیاری تنها به آیفون اعتماد داشته باشند.

آینده از آن کیست؟

شرکت اپل با توجه به جایگاه پایداری که در بازار تلفن‌های همراه هوشمند دارد، چالشی اندک را از سوی اوپو و سایر برندهای نوظهور تجربه کرده است ولی به نظر نمی‌رسد که تعادل کلی بازار به‌واسطه این چالش دستخوش تغییر شود. از سوی دیگر این شرکت در صورت ادامه روند فعلی می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور با مشکلاتی جدی روبرو شود و در این راه باید بلک‌بری و نوکیا را به‌عنوان درس عبرت در مقابل خود در نظر بگیرد.

اپل در سال 2001 نخستین آیفون را به‌عنوان یک محصول انقلابی به بازار مصرف عرضه کرد ولی از آن به بعد شاهد تغییراتی شگفت‌انگیز در این سری نبوده‌ایم و به همین دلیل هم شاید نیاز باشد که اپل با انقلابی جدید، دوباره بازار را تکان بدهد.

منبع: appleinsider

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا