راهکار ارتقا جایگاه شغلی طراحان، فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی کمپین من طراحم، در این نشست که صبح پنجشنبه سوم اسفندماه در پژوهشکده مطالعات فناوری برگزار شد، حامد بیدی مهمترین هدف این کمپین را ایجاد مفاهمه و رسیدن به زبان مشترک بین طراحان و کارفرمایان عنوان کرد و افزود: «در همایش‌‌های پیشین دریافتیم پیشکسوتانی که بیش از 50 سال در این حرفه مشغول به کار بوده‌اند نیز به همین مشکلات حرفه‌ای برخورده‌اند و این نشانگر این موضوع است که دغدغه‌‌های ما به جا بوده و جامعه ما هنوز به درک درستی از شغل طراحی نرسیده است.» مدیر مرکز طراحی اسپیرال همچنین اصلی‌ترین سرمایه کمپین را حمایت اعضای آن دانست و ابراز کرد: «ما در نظر داریم در این کمپین _که حرکت مردمی و خودجوش است،_ با ایجاد راهکار‌های فرهنگی، قدمی هرچند کوچک اما موثر برای ارتقا جایگاه شغلی طراحان ایران برداریم.»

قباد شیوا، ایرج کلانتری و مریم مهدوی در پنل پیشکسوتان

در ادامه امیرحسین ناطقی برنامه‌‌های سومین همایش من طراحم را چنین تشریح کرد: «در بخش ویژه پنل پیشکسوتان گفتگویی با بزرگان این عرصه صورت خواهد گرفت. قباد شیوا طراح گرافیک، ایرج کلانتری معمار و مریم مهدوی طراح لباس میهمانان پیشکسوت این بخش از برنامه هستند که همگی سابقه‌ای درخشان در حرفه طراحی دارند. همچنین در بخش دیگر این برنامه شهرزاد اسفرجانی مشاور خلاق ارتباطات به آموزش نحوه ارائه و دفاع از طرح و فنون مذاکره خواهد پرداخت. ایمان مقصودی، طراح صنعتی مقیم امریکا از تجربیات فعالیت حرفه‌ای خارج از ایران و راهکار‌های سایر کشور‌ها برای حل این دغدغه‌‌ها سخن خواهد گفت. محمدجعفر نعناکار، حقوق‌دان، مراحل ثبت طرح را برای حل مسئله کپی رایت، آموزش خواهد داد. بهرام عظیمی کارگردان مطرح انیمیشن‌‌های ایرانی و داور جشنواره‌‌های متعدد تصویرگری، فرزاد ادیبی طراح گرافیک و هومن بالا زاده معمار نیز از دیگر سخنرانان این برنامه خواهند بود که تجربیات حرفه‌اای خود را با اعضا به اشتراک خواهند گذاشت.»

مدیراجرایی این رویداد با اشاره به این نکته که کمپین من طراحم کاملا غیرانتفاعی و عام‌المنفعه است از نافرجام ماندن تلاش‌‌ها برای جلب حمایت‌‌های دولتی سخن گفت و با اعلام خبر انتشار هزینه‌‌های مالی کمپین به صورت شفاف، اعلام آمادگی کرد که کمپین را به  هر مجموعه خصوصی دیگری که مایل به مدیریتش باشند – به شرط شفافیت مالی- بسپارند. او همچنین در ادامه در خصوص شیوه تامین مالی این رویداد گفت: «اسپانسر‌هایی به ما کمک کردند، اما  حمایت‌‌ها کافی نبود. به همین جهت بخش عظیمی از حمایت را بر عهده اعضا گذاشته و قیمت بلیط‌ها را کمی افزایش داده‌ایم.» ناطقی همچنین ابراز کرد که کمپین تا کنون رویکرد تجاری نداشته اما عواید احتمالی آن نیز صرف گسترش نفوذش در جامعه خواهد شد.

صدای رساتر حرکت فراصنفی

در بخش پرسش و پاسخ این نشست بیدی در پاسخ به سئوالی در خصوص تفاوت فعالیت و عملکرد این حرکت مردمی با انجمن‌‌های صنفی نظیر انجمن صنفی گرافیک؛ این حرکت را فراصنفی دانست که تمام شاخه‌‌های طراحی از طراحی وب و گرافیک تا معماری و طراحی صنعتی را در برمی‌گرد و اضافه کرد: «ما فراصنفی عمل کرده و همه زیر یک چتر آمده‌ایم. چرا که هرچه بیشتر باشیم، صدایمان برای شنیده شدن رساتر است. نگاه ما در این کمپین این نیست که بعد از عضویت در آن چه چیزی به اعضا برمی‌گردد، چرا که کمپین از پایین به بالا و توسط خود اعضا شکل گرفته است. ما در حوزه آموزشی و انگیزشی بستری را برای اشتراک تجربه بزرگان طراحی در زمینه شغلی آماده کرده‌ایم.»

وی همچنین در پاسخ به سئوالی دیگر؛ ساز و کار قضایی برای حل مشکلات پروژه‌‌های کوچک و متوسط طراحی را نامتناسب خواند و گفت: «ما به دنبال راهی جایگزین هستیم تا با همین نواقص و خلا‌های قانونی موجود، از پتانسیل‌‌هایی که به دلیل ناگاهی عمومی به آن‌ها توجه نمی‌شود، استفاده کرده و به احقاق حقوق طراحان بپردازیم.»

گفتنی است هسته مرکزی کمپین من طراحم از تیرماه سال 94 براساس دغدغه‌‌های حرفه‌ای طراحان؛ مانند برخورد‌های سلیقه‌ای با آثار طراحی، عدم رعایت کپی رایت، درخواست ارائه رایگان پیش طرح و … بر روی وبسایتی شکل گرفت که تاکنون حدود 8000 طراح آن را امضا کرده‌اند.کمپین پیش از این همایش‌‌های دیگری را در فرهنگسرای اندیشه و مرکز همایش‌‌های برج میلاد  برگزار کرده که تدوین الگوی استاندارد قرارداد‌های طراحی برای قشر‌های مختلف طراحی از دستاور‌های آن برای جامعه طراحان بوده است.

سومین همایش من طراحم چهارشنبه 9 اسفند ماه در مرکز همایش‌‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کمپین می‌توانند به نشانی اینترنتی mantaraham.ir مراجعه و یا برای ثبت نام در همایش آن از طریق آدرس اینترنتی  event.mantaraham.ir اقدام کنند.

 

 

.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا