بانک جامع جنین اهدایی ایجاد شد

روش­ درمان ناباروری با توجه به علت ناباروری انتخاب می ­شود و امروزه، شیوه ­های درمان ناباروری طیفی گسترده از روش­هایی ساده، همچون درمان دارویی و روش­هایی پیچیده، مانند استفاده از جنین اهدایی را در بر می­گیرند. استفاده از گامت یا جنین اهدایی از جمله پیچیده ­ترین روش­های درمان ناباروری است که سال­ها است در ایران نیز انجام می ­شود. به­ تازگی، کلینیک درمان­ های جایگزین و اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جامع جنین اهدایی در کشور را به­ منظور ارائه این خدمت مطابق با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرده است.

 دکتر فرهاد یغمایی، مسئول کلینیک اهدا و عضو تیم تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن­سینا، در این باره گفت: کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جنین اهدایی را مطابق با آخرین پروتکل­های جهانی، برای ارتقای کیفیت و تسریع روند اهدای جنین ایجاد کرده است.

دکتر یغمایی با تأکید بر اینکه انتخاب اهداکنندگان و دریافت­ کنندگان بر مبنای قانون و مقررات مصوب وزارت بهداشت انجام می­شود، شرایط لازم برای اهدا و دریافت جنین و روند ارزیابی آن را چنین تشریح کرد: داشتن سلامت متعارف از نظر بیماری­های داخلی، روانی، عفونی، ژنتیک، زنان و ارولوژی و نیز، احراز صلاحیت اخلاقی، از جمله شاخص­های اصلی انتخاب اهداکنندگان و دریافت­کنندگان است. همچنین، مسائل حقوقی در ابتدا به­دقت بررسی می­شوند و رعایت دقیق و کامل محرمانگی روند اهدا و ناشناس ماندن اهداکننده و دریافت­کننده، از اصول مهم این کلینیک است.

مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن­ سینا درباره چگونگی شکل­گیری بانک جامع جنین اهدایی کشور در این مرکز گفت: این مرکز نزدیک به دو دهه است که خدمات درمان ناباروری به روش لقاح برون­تنی (IVF) را به هموطنان عزیز ارائه می­کند و خوشبختانه به دلیل نرخ بالای موفقیت درمان در این مرکز، بسیاری از زوج­ها  صاحب فرزند می­شوند و تعدادی جنین فریز شده از روند درمان ایشان در مرکز باقی می­ماند. بنابراین در نخستین گام برای ایجاد این بانک، زوج­های دارای جنین فریز شده که حداقل یک فرزند سالم داشتند، برای گفت­ وگو درباره اهدای جنین­های باقیمانده­شان به مرکز دعوت شدند.

دکتر یغمایی در ادامه افزود: در جلسات گفت ­وگو به همه پرسش­های اخلاقی و حقوقی این زوج­ها پاسخ دادیم و پس از ارائه توضیحات کامل و جامع، رضایت­نامۀ کتبی و حقوقی اهدای جنین از ایشان گرفته شد و از سوی مرکز تعهد داده شد که مشخصات آنها کاملاً محرمانه بماند. همچنین، زوج­های داوطلب اهدا براساس پروتکل­های و راهنمای علمی و به­روز موجود در دنیا، به­طور کامل بررسی شدند. بررسی ­های ژنتیکی و در صورت لزوم، تست­های غربالگری ژنتیکی انجام شد، واحد جنین ­شناسی کیفیت جنین­ها را ارزیابی کرد و متخصصان نیز، سلامت داوطلبان اهدا را از نظر جسمی و روانی بررسی کردند. پس از اتمام این مراحل، برخی از داوطلبان فاقد شرایط رد شدند و فقط جنین زوج­هایی که دارای همۀ شرایط لازم بودند، در بانک جنین ثبت شد.

مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا خاطر نشان کرد: مهم­ترین مزیت ایجاد این بانک اطمینان از سلامت روند اهدا و جلوگیری از ورود دلالان و تجاری­سازی این خدمات درمانی است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا در ادامه تصریح کرد: این رویداد یک پیشرفت مهم در روش­های کمک­ باروری در کشور به شمار می­آید و مرکز درمان ناباروی و سقط مکرر ابن سینا، وابسته به پژوهشگاه ابن سینا-جهاددانشگاهی توانسته است با ایجاد بانک جامع جنین­ های اهدایی، مطابق با آخرین پروتکل­ها و راهنماهای علمی جهان در این زمینه و با رعایت دقیق موازین حقوقی و اخلاقی، خدمت مهمی به زوج­های نابارور کشور ارائه کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن­ سینا در پایان افزود: درمان فوق تخصصی گروهی با داشتن امكانات و تجهیزات منحصر به فرد و کادر علمی متخصص و با تجربه از جمله مزایای این مرکز است و نرخ بالای موفقیت در درمان ناباروری و درمان های جایگزین نیز همواره از افتخارات ما بوده است. اکنون نیز توانسته ­ایم با ایجاد این بانک از جنین­ های اهدایی دارای کیفیت بالا که با ارزیابی­های دقیق و سختگیرانه انتخاب شده­اند، صف­های طولانی متقاضیان جنین اهدایی را کاهش دهیم و خدماتی پیشرو و ارزشمند را به ایشان عرضه کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا