تحول دیجیتالی عصر جدید داروسازی را رقم می‌زند

صنایع داروسازی یکی از کلیدی‌ترین صنایع برای بقای بشر به‌حساب می‌آید. این صنایع را می‌توان صنایعی بسیار مهم، ظریف و پیشرفته دانست ولی به نظر می‌رسد که عصر فعلی صنایع داروسازی به پایان رسیده است و به‌زودی شاهد ظهور عصری نو در این صنایع خواهیم بود. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تحول دیجیتالی می‌تواند این صنایع را دستخوش تغییراتی شگفت‌انگیز کند که به‌واسطه فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی محقق می‌شوند. در ادامه نگاهی کوتاه به این شرایط خواهیم داشت.

تست دارو

یکی از موارد بسیار حساس در داروسازی، تست کردن آن بر روی نمونه‌های انسانی است که همیشه با مشکلات خاص خود همراه بوده است. حال یادگیری ماشینی می‌تواند کمک کند که گزینه‌های تست بر اساس معیارهایی مناسب انتخاب شوند. از سوی دیگر نیز استفاده از هوش مصنوعی و تحول دیجیتالی می‌تواند موجب تحلیل سریع‌تر و همزمان داده‌های حاکی از بررسی‌های کلینیکی شود که این امر موجب می‌شود تا بتوان نتایجی بهتر را از این موضوع گرفت.

ساخت دارو

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند قدرت تحلیلی بسیار بالاتری را به شرکت‌های داروسازی بدهد. به این ترتیب می‌توان با درک بهتر ساختار دارو، آثار و عوارض جانبی  آن را نیز به  بهتر درک کرد. از سوی دیگر نیز می‌توان با استفاده از شبکه‌های عصبی، سرعت تحلیل داده‌ها پیش از ساخت دارو را تسریع کرد.

کشف دارو

در دنیای امروز، ایده یک دارو تا عملیاتی شدن آن معمولا 15 سال به طول می‌انجامد که بخش عمده‌ای از این موضوع به علت کند بودن فرایند تحقیق و توسعه است. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌توانند در تمامی فرایند کشف دارو، توسعه آن و انتقال آن به بازار مصرف مفید باشند. این امر می‌تواند موجب شود که زمان 15 ساله امروزی به زمانی بین 2 تا 5 سال کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی بیماری‌های همه‌گیر

یکی از مشکلات بزرگ بشر از ابتدای تاریخ، بیماری‌های همه‌گیر بوده است ولی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند برای پیش‌بینی این بیماری‌ها و محل ظهور آن‌ها مفید واقع شوند. به این ترتیب انسان‌ها آماده خواهند بود تا با استفاده از این فناوری به سراغ جلوگیری از حوادث ناگوار و مرگ‌ومیر بسیاری از انسان‌ها بروند.

تولید دارو

ارتباط بین ماشین‌ها، استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و تحلیل راهکارهای تولید بهینه را می‌توان دستاوردهایی دانست که تبدیل و تحول دیجیتالی برای صنایع دارویی به همراه دارند. به کمک این فناوری‌ها می‌توان از تجهیزات ساخت تا فرایند ساخت دارو را بهبود بخشید و در نتیجه نیز کیفیت و تأثیر داروهای ساخته شده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

مدیریت زنجیره پخش

در بسیاری از موارد نبودن دارو در یک منطقه به علت نبودن آن دارو در بازار جهانی نیست بلکه تقسیم دارو به نحو درستی انجام‌نشده است. حال با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توان انتظار داشت که با امکان پیش‌بینی نیاز پیش از وقوع بحران، داروهای موردنیاز هر منطقه در سریع‌ترین زمان ممکن در آن منطقه در دسترس قرار بگیرند.

منبع: dzone

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چه دنیای پیچیده ای شده؛ واقعا کی فکرشو میکرد یه روز دنیای دیجیتا به داروسازی ورود پیدا کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا