طرح تعادل بخشی از برنامه پیش بینی شده عقب است

گبر اساس گزارش های وزارت نیرو، در حال حاضر منابع آب زیرزمینی کشور در بحرانی ‌ترین شرایط خود به سر می ‌برند، آنچنان که به دلیل افت شدید سطح ایستابی طی بیست سال اخیر، آبخوان های کشور با بیش از 100 میلیارد مترمکعب کسری مخزن مواجه هستند و از 609 محدوده مطالعاتي کشور 306 دشت در وضعيت ممنوعيت توسعه بهره‌ برداری قرار گرفته ‌اند.

شرایط بحرانی سفره های آب زیرزمینی و لزوم جبران کسری مخازن سبب شد که در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب در تاریخ 25 شهریور 1393 طرحی به نام «احیا و تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی» به تصویب نهایی برسد. این طرح مشتمل بر 15 پروژه است و در آن تکالیفی برای وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مشخص شده است.

اما با گذشت 3 سال از شروع اجرای طرح تعادل بخشی، مشکلاتی چون تخصیص ناکافی اعتبارات به پاشنه آشیل این طرح حیاتی تبدیل شده و پیشرفت آن را با چالش مواجه کرده است.

جواد میبدی؛ مديركل دفتر نظام های بهره برداری آب و آبفای وزارت نیرو در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: بر اساس آخرین آماربرداری صورت گرفته، بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی کشور حدود 6 میلیارد مترمکعب در سال است و پیش بینی شده که با اجرای طرح تعادل بخشی تا پایان برنامه ششم، این عدد به صفر برسد.  

وی با بیان اینکه اعتبارات طرح تعادل بخشی در سال جاری مناسب نبوده است، از پیشرفت اجرای این طرح ابراز نارضایتی کرد و افزود: میزان اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای طرح تعادل بخشی در سال جاری حدود 400 میلیارد تومان بود که تاکنون حدود 160 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. این در شرایطی است که پیمانکاران از سال های قبل، چندبرابر این مقدار از ما طلب دارند.

میبدی تصریح کرد: اجرای طرح تعادل بخشی با وضعیت کنونی پرداخت اعتبارات، پیشرفت زیادی نخواهد داشت. بنابراین باید راهکارهایی برای تامین اعتبار این طرح در نظر گرفته شود. اگر این اتفاق بیفتد، شاهد یک جهش چشمگیر در پیشرفت طرح تعادل بخشی خواهیم بود.

مديركل دفتر نظام های بهره برداری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: هم اینک در حال برنامه ریزی هستیم که برای سال آینده بتوان از روش هایی دیگری برای تامین مالی این طرح استفاده کرد. یکی از پیشنهادات وزارت نیرو که به مجلس ارایه شده است، اختصاص درصدی از پول فروش نفت به بحث آب است که باید دید تا چه اندازه مورد موافقت قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: از سال 1394 که طرح تعادل بخشی به اجرا درآمد تا به امروز حدود 30 هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است که البته کمتر از برنامه پیش بینی شده بود. برآورد ما این بود که در این مدت بین 100 تا 150 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شود که به دلیل تخصیص ناکافی اعتبارات این اتفاق نیفتاد. همچنین در این مدت موفق به نصب 40 هزار کنتور برای کنترل اضافه برداشت از چاه ها شدیم در حالی که می بایست 100 هزار کنتور نصب می شد.

میبدی با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه های مسوول در اجرای طرح تعادل بخشی، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر یک هماهنگی خوب بین همه ذی نفعان به ویژه در بخش دولتی وجود ندارد. یکی از برنامه های آقای دکتر اردکانیان این است که یک همکاری خوب بین همه ذی نفعان و ذی مدخلان ایجاد شود چون این کاری نیست که وزارت نیرو بتواند به تنهایی آن را انجام دهد. در همین مدت کوتاه که ایشان به عنوان وزیر نیرو مشغول فعالیت هستند، چند جلسه با حضور وزاری جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کردند و اخیرا هم نامه ای با 4 امضا برای اجرای 13 پروژه مشترک در زمینه آب خدمت آقای رییس جمهور ارسال کرده اند که یکی از این پروژه ها، طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی است. 

گفتگو:احمد طبايي

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا