تکنولوژی WPA۳ آخرین نسل وای فای عرضه می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از افتانا،Alliance تکنولوژی WPA۳ را برای مشتریان و سرویس‌های خدمات‌رسان وارد بازار می‌کند که طبق استاندارد WPA۲ ساخته شده‌است.

WPA مخفف Wi-Fi Protected Access یا دسترسی امن وای‌فای است. شبکه‌‌های خانگی معمولاً از WPA۲ استفاده می‌کنند که نسل دوم از استاندارد WPA است. این استاندارد هم اکنون امن‌ترین روش اتصال به وای‌فای است.

متاسفانه WPA۲ با حمله‌ KRACK به خطر می‌افتد. با این حال با وجود KRACK، استاندارد WPA۲ از نسل قبلی خود WPA و قبل از آن WEP امن‌تر است.

WPA۲ زمانی که به یک شبکه‌ وای فای نزدیک متصل می‌شوید اوضاع را مدیریت می‌کند. اساساً WPA۲ از کدگذاری قوی برای حفظ امنیت رمز و همه‌ی ارتباطات استفاده می‌کند. از سال ۲۰۰۶ به بعد همه‌ی وسایلی که قابلیت اتصال به وای فای را دارند باید WPA۲ را پشتیبانی کنند.

WPA۲ همچنین four-way handshake را بین اکسس پوینت و کلاینت احتمالی معرفی کرد. به‌طور خلاصه و سطحی، four-way handshake به هر دستگاه اجازه می‌دهد از رمز و کلید کدگذاری خود استفاده کند بدون اینکه کلید را لو بدهد. معرفی کدگذاری قوی در استاندارد WPA کمی عملکرد شبکه را پایین آورد اما امنیت آن را بسیار بالاتر برده‌است.

WPA۳ جدیدترین استاندارد است که چهار جزء کلیدی دارد که در WPA۲ موجود نیست.

۱- حفاظت در برابر حمله جست‌وجوی فراگیر
دوباره به موضوع handshakes برمی‌گردیم. Handshake اطمینان می‌یابد که رمز صحیح بین هر کلاینت استفاده‌می‌شود و نوع کدگذاری استفاده‌شده برای حفظ امنیت هر اتصالی را تعریف می‌کند. این قابلیت مشکل KRACK را در WPA۲ حل می‌کند.

WPA۳ یک handshake جدید تعریف می‌کند که حتی زمانی که کاربر رمز ساده و راحتی را انتخاب کرده‌است امنیت را برقرار می‌کند. WPA۳ کاربر را در برابر حملات جست و جوی فراگیر در امان نگاه می‌دارد. ( در این نوع حملات رمز بارها و بارها حدس زده می‌شود.)

۲- امنیت شبکه‌های عمومی
روزبه‌روز شبکه‌های عمومی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شبکه‌های عمومی همیشه امنیت پایین‌تری نسبت به شبکه‌های خانگی دارند و درضمن معمولاً صاحبان کافه‌ها و مکان‌های عمومی اطلاعات زیادی در مورد امنیت شبکه ندارند که بخواهند آنها را رعایت کنند.

WPA۳ از طریق کدگذاری کدگذاری داده شخصی امنیت کاربران را در یک شبکه‌ باز حفظ می‌کند. درنتیجه هرگاه که وارد شبکه‌ عمومی شوید ترافیک شما چه رمز را وارد کنید یا خیر کدگذاری می‌شود.

۳- حفظ امنیت اینترنت اشیا
استاندارد جدید WPA۳ امنیت تکنولوژی اینترنت اشیا راه بالا می‌برد. از آنجایی که روزبه‌روز تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت بیشتر می‌شود این قابلیت بسیار مهم خواهدبود.

یکی از مشکلات امنیتی اینترنت اشیا این است که رمز قابل تغییر نیست. تایپ کردن یک رمز جدید روی یک تستر یا هم‌زن بسیار کار دشواری چرا که این دستگاه‌ها رابط کاربری گرافیکی ندارند و تغییر رمز روی آنها کاری تقریباً غیرممکن است. اصولاً این که هزاران دستگاه آنلاین همه از یک رمز استفاده کنند مشکل‌ساز خواهد‌بود.

هنوز اطلاعات زیادی در مورد اینکه چگونه WPA۳ امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیا را حفظ می‌کند در دسترس نیست، اما محققان دانشگاه سوث‌همپتون انگلستان اخیراً موفق شده‌اند امنیت آن را با پیکربندی با گوشی هوشمند ارتقا دهند.

۴- کدگذاری قوی‌تر
WPA۳ کدگذاری ۱۹۲ بیتی و هم‌ترازی با مجموعه الگوریتم امنیت ملی تجاری از کمیته‌سیستم‌های امنیتی ملی را معرفی کرد. شاید این قابلیت به نظر خیلی خاص به نظر نرسد، اما امنیت را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌بخشد.

چه زمانی می‌توانیم از WPA۳ استفاده کنیم؟
خوش‌بختانه شرکت Wi-Fi Alliance اعلام کرده که استاندارد WPA۳ به زودی، تا آخر سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد. اگر قصد خرید یک روتر جدید دارید بهتر است که فعلاً صبر کنید. WPA۳ اواخر سال ۲۰۱۸ منتشر خواهدشد، اما ممکن است که بسیاری از دستگاه‌ها به‌موقع آپدیت نشوند. گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها به پچ‌های امنیتی یا آپدیت نیاز دارند. ممکن است تا زمانی که به این تکنولوژی دسترسی پیدا کنید مدتی طول بکشد.

البته شرکت Wi-Fi Alliance هنوز حرفی در مورد پشتیبانی دستگاه‌های قدیمی نزده‌است، اما شرکت‌های سازنده می‌توانند سفت‌افزار جدیدی برای پشتیبانی WPA۳ بسازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا