ویتامین D، متعادل‌کننده سیستم ایمنی

ایمونولوژیست و عضو تیم تخصصی مرکز ابن‌سینا افزود: پیش‌ ازاین عنوان‌شده بود که ویتامین D، یک ویتامین هورمونی است که در فرآیند استخوان‌سازی و تعادل کلسیم و فسفر نقش دارد؛ اما در ادامه مطالعات مشخص شد که کمبود این ویتامین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و درنتیجه، احتمال بروز بیماری‌های خود ایمن – مانند بیماری MS – افزایش پیدا می‌کند. همچنین در برخی از انواع سرطان مانند پروستات و پستان نیز کمبود ویتامین D اثرگذار است.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا افزود: در دوران بارداری به تقویت و ایجاد تعادل در سیستم ایمنی بدن مادر نیاز داریم تا جنین – نیمی متعلق به پدر و نیم دیگر متعلق به مادر –  به‌عنوان "غریبه" پس‌زده نشود. یکی از متعادل‌کننده‌های سیستم ایمنی، ویتامین D است. کمبود این ویتامین، احتمال عدم تعادل در سیستم ایمنی را افزایش داده و درنتیجه، لانه گزینی جنین با مشکل مواجه شده یا حتی منجر به سقط‌جنین می‌شود.

ویتامین D یکی از فاکتورهای مهم برای بارداری

دکتر توکلی به نقش ویتامین D در روش‌های کمک باروری نیز اشاره کرد و گفت: اصولاً کمبود ویتامین D در ایران – در مردان و زنان – بسیار شایع است. کمبود این ویتامین منجر به تشدید اثر عوامل ایجادکننده ناباروری می‌شوند. در روش‌های کمک باروری، احتمال پس زدن جنین در مرحله لانه گزینی یا سقط در زمان بارداری وجود دارد؛ بنابراین باید سطح این ویتامین به حالت طبیعی بازگردانده شود تا شانس موفقیت روش‌های کمک باروری افزایش پیدا کند.

به گفته دکتر توکلی، سطح ویتامین D در خانم‌های باردار حتماً باید مورد آزمایش قرار بگیرد و اگر سطح این ویتامین از حالت عادی پایین‌تر باشد، مادران باردار با تجویز پزشک باید از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا افزود: همان‌طور که اشاره شد ویتامین D، متعادل‌کننده سیستم ایمنی است که می‌تواند از التهاب‌های نابجا در بدن جلوگیری کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز یک بیماری التهابی است و کمبود ویتامین D در این دسته از بیماران می‌تواند با تشدید عدم تنظیم سطح قند خون و هورمون‌های جنسی همراه باشد.

وی تأکید کرد: بنابراین، ویتامین D علاوه بر ایجاد حالت ضدالتهابی، می‌تواند به تنظیم قند خون و هورمون‌های جنسی در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

شایان ذکر است، نشست علمی ایمونولوژی ویتامین D و تولیدمثل، روز چهارشنبه 2 اسفند در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا برگزار می‌شود.

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا