با استفاده از سلولهای بنیادی یک روش جدید ارائه دادند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، هنگامی که این آزمایش بر روی مدل‌های حیوانی آزمایش شد، آنها دریافتند این تکنیک آسیب مغزی را کاهش داده و به مغز در بهبود هرچه سریع تر بافتش کمک کرد.

طبق گفته‌ "مرکز کنترل و پیشگیری درمان" (CDC)، سالانه 800 هزار نفر در ایالات متحده دچار سکته مغزی می‌شوند و در نتیجه حدود 140هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. نجات یافتگان از این بیماری معمولا یک دوره طولانی از توانبخشی را می‌گذرانند و در موارد وخیم، می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغزی شود.

محققان "مرکز تحقیقات علوم زیستی"(Regenerative Bioscience Center) دانشگاه جورجیا در این مطالعه از سلولهای بنیادی استفاده کردند.

این درمان موسوم به "AB126"، از"اگزوسامز"ها(exosomes)، که ساختارهای کوچک لوله‌ای شکل  ساخته شده توسط سلولهای بنیادی عصبی است، استفاده کردند. از آنجایی که این ساختارها از سلول‌ها کوچک تر هستند، قادر به عبور از موانع خاصی هستند که سلول‌ها نمی‌توانند عبور کنند."استیون استیس"(Steven Stice) محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: این‌ شواهد هیجان انگیزی است. این درمان‌ها واقعا می‌توانند پیشرفت سلول را تغییر دهد و عملکرد آن را بهبود بخشد.

محققان روش درمانی "AB126" را روی موش‌ها آزمایش کردند و دریافتند که این درمان در بهبود کنترل حرکتی و حافظه قربانیان سکته مغزی موثر بوده است. سپس این تیم اسکن‌های MRI موش‌هایی که با AB126 درمان شده بودند را با حیوانات مبتلا به سکته مغزی که این درمان را دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند. آنها دریافتند که این درمان میزان آسیب را تا حدود 35 درصد کاهش داده و بافت مغزی که در اثر سکته تخریب شده بود را بازسازی کرد.

استیس افزود: تنها چند روز بعد از سکته مغزی، ما تحرک بهتر و تعادل بهبود یافته را در مدل‌های آزمایش مشاهده کردیم. این تحقیق در مجله  "Translational Stroke Research" منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا