تلاش های گسترده ای برای تدوین اصول و مبانی آموزش و پرورش شناختی درحال انجام است

دکتر سید کمال خرازی در خصوص وضعیت آموزش و پرورش شناختی گفت: به موازات اقدامات انجام شده، تدوین منابع لازم برای آشنایی مربیان با این رویکرد در برنامه قرار دارد و یکی از اولویت های جاری پژوهشکده علوم شناختی را تشکیل می دهد.

وی افزود: تربیت نیرو در آموزش و پرورش شناختی نیز از اولویت های پژوهشکده علوم شناختی است که در رشته ذهن، مغز و تربیت در سطح کارشناسی ارشد به تربیت دانشجو می پردازد.
دبیر ستاد علوم شناختی اعلام کرد: رویکرد شناختی تاثیرات مهمی بر آموزش و پرورش نیز داشته است، زیرا تبیین مقولاتی همچون یادگیری، توجه، حافظه، خلاقیت، هوش و نیز مسایل پرورشی براساس این رویکرد، فرصت های جدیدی را در درک مسایل آموزشی و تربیتی برای محققان فراهم ساخته است .
دکتر خرازی اضافه کرد: کودک از اولین روزهای حیات خود فعالانه به یادگیری می پردازد و ذهن و مغز خود را توسعه می دهد؛ آموزه های شناختی می تواند به ما در کمک به رشد قوای ذهنی کودکان و دانش آموزان و نحوه استفاده آنها از ذهن و مغزشان یاری برساند.
دبیر ستاد علوم شناختی در خصوص رویکرد دیگر کشورها به آموزش و پرورش شناختی گفت: کشورهای پیشرفته از آموزه های علوم شناختی در مدارس خود به نحو احسن استفاده می کنند، به طوری که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه متشکل از کشورهای اروپایی و شماری از کشورهای پیشرفته، برای بررسی کاربردها و یافته های علوم شناختی نشست ها و همایش های متعددی را در زمینه تعلیم و تربیت برگزار کرده است.
این مقام همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه های معتبر جهانی با ارایه دوره های تحصیلات تکمیلی در زمینه رویکرد شناختی به تربیت دانشجو مبادرت کرده اند و با تشکیل دوره های آموزشی، انجمن ها، نشست ها و انتشار مجلات تاسیس حوزه ای میان رشته ای در زمینه مغز و تعلیم و تربیت را در برنامه خود قرار داده اند.
وی در خصوص چالش های پیش روی آموزش و پرورش شناختی در ایران گفت: علاقه و اشتیاق وافر اصحاب تعلیم و تربیت به این دانش جدید و دسترسی نداشتن آنها به منابع معتبر و نیز سوء استفاده برخی از سوداگران باعث شده است اسطوره هایی در مدارس و محافل تربیتی در زمینه یافته های علوم شناختی در زمینه تعلیم و تربیت مطرح و تبلیغ شود که فاقد مبنای علمی است و این مسئله می تواند موجب سردرگمی مربیان شده و آموزش و پرورش را دچار مشکل کند.
دکتر خرازی افزود: لازم است وزارت آموزش و پرورش استفاده از رویکرد شناختی در مدارس را به داشتن مدارک معتبر از مراکز تخصصی منوط کند و جلوی سوء استفاده های احتمالی را بگیرد.
دبیر ستاد علوم شناختی همچنین خاطرنشان کرد: علوم شناختی کاربردهای وسیع در حوزه هایی همچون پزشکی، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه های گروهی، مهندسی پزشکی، مهندسی فرمان و کنترل و حتی علوم دفاعی دارد.
وی اضافه کرد: سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در این دانش نو بسیار چشمگیر است و رقابتی شدید در دستیابی به اسرار مغز و استفاده کاربردی از آن در بین کشورهای پیشتاز وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا