هارپ تاثیری در تغییرات آب و هوایی ندارد

به گزارش سیناپرس، فرخ مطلبی فر، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در سطوح جامعه و فضای مجازی علت کاهش بارش های استانی را ناشی از فناوری هارپ اعلام کرده اند، افزود: این فناوری صرفا در ارتباط با موضوع مخابراتی بوده و هیچ تاثیری در تغییرات آب و هوایی ندارد.

وی اظهار کرد: فناوری هارپ برنامه ای تحقیقاتی در شمال آمریکا بوده و هدف اصلی آن بررسی دقیق تر تاثیر یون سپهر (از لایه های جوی در ارتفاع 60 تا 600 کیلومتری سطح زمین) بر روی امواج رادیویی و سامانه های مخابراتی زمین و فضا است که در حوزه های متفاوت نظامی و غیرنظامی استفاده می شود.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: با توجه به فاصله زیاد منطقه استفاده از این فناوری (آلاسکا) تا خاورمیانه و کشور ما، نیاز به انرژی عظیم برای ایجاد تغییر در یک سامانه جوی و جبهه هوایی و میرایی (از بین رفتن) موج ها و انرژی الکتریکی مورد استفاده در این فناوری، تاثیر احتمالی هارپ بر آب و هوای ایران و تغییر در وضع هوای کشور در حد صفر است.
مطلبی فر، ادامه داد: پدیده و فناوری هارپ به هیچ وجه نمی تواند تاثیری در کمبودها و افزایش بارش ها بگذارد.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید. آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.
در سال زراعی جاری بیش از 144 میلی متر بارندگی در این استان روی داده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا