مانع عطسه خود نشوید

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، دکتر سادیپ داس (Sudip Das) میگوید: افراد گاهی اوقات به علت رعایت ادب و نزاکت، جلوی عطسه خود را میگیرند که متاسفانه در موارد نادری ممکن است این عمل به عوارض بالقوه جدی منجر شود.

پزشکان هشدار دادهاند همه باید از چنین خطری آگاه باشند؛ با وجودی که این اتفاق غیرمعمول بندرت ممکن است پیش بیاید اما فشار شدید عطسه وقتی راهی برای خروج نداشته باشد، میتواند حتی به بافت نرم گلو آسیب برساند. براساس گزارشی که در نشریه پزشکی بیامجی (BMJ) بریتانیا منتشر شده، حبس عطسه حتی ممکن است باعث پارگی پرده گوش یا آنوریسم مغزی شود.

به گفته این مرد بیمار، بعد از اینکه راهبینی و دهان خود را برای جلوگیری از عطسه شدید میگیرد، گویی چیزی در گلویش ترکیده باشد، بلافاصله درد شدیدی در گلو حس کرد و دچار تغییر صدا، دشواری در صحبت و احساس تورم و خفگی در گردن خود شد. پس از مراجعه به بیمارستان، پزشکان با گرفتن اسکن و عکسبرداری با اشعه ایکس از گردن او و بررسی آنها گفتند: به دلیل افزایش فشار ناشی از خفه کردن عطسه، در بافت نرم گلویش پارگی ایجاد شده و هوا از راه نای وارد آن شده است که بر اثر آن حبابهایی از هوا در بافتهای پشتی گلو در ناحیه پشت سرـ اندکی پایین جمجمه ـ بیمار مشاهده میشود.

دکتر داس میگوید: سوراخ شدن خود به خود گلو یا نشت هوا در زیر پوست، موضوعی بسیار نادر است، گرچه او اشاره میکند پیش از این هم موارد مشابهی رخ داده است. داس و همکارانش میگویند: اگر در قسمت پایین مری پارگی ایجاد شود، ممکن است عوارضی از جمله اوغزدن و استفراغ ایجاد کند که میتواند به وضعی کشنده منجر شود.

بیمار پس از بستری در بیمارستان، به مدت هفت روز مجبور شد از طریق لوله تغذیه کند تا بافت آسیبدیده گلویش ترمیم شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت، به او آنتیبیوتیکهای داخل وریدی داده شد. یک هفته پس از بستری شدن بیمار، در اسکنی که مجددا از گردن او انجام شد، پارگی گلوی مرد بهبود یافته بود و هیچ نشانهای از حبابهای هوا نیز مشاهده نشد.

پزشکان بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان «رویال» شهر لستر انگلستان میگویند: متوقف کردن عطسه با بستن راه بینی و دهان کار خطرناکی است و باید از آن پرهیز کرد. به توصیه پزشکان، در فصلی که سرماخوردگی شایع است؛ افراد باید هنگام سرفه یا عطسه کردن، جلوی بینی و دهان خود را بپوشانند و سپس دستمال آلوده را داخل سطل زباله بیندازند و دستهایشان را با آب و صابون بشویند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا