در مهندسی پزشکی جایگاه مطلوبی داریم

حمید کشوری ،متولد سال ۱۳۴۳ ، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته پزشکی آغاز کرده و پس از آن مهندسی پزشکی را در گرایش بیومتریال دانشگاه امیرکبیر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه داده است.

با کشوری در رابطه با جایگاه رشته تحصیلی‌اش در کشور و دنیا به گفت‌وگو نشستیم.

رشته مهندسی پزشکی چه کاربردهایی دارد؟

این رشته یک رشته نسبتا جدید است که ۳ گرایش بیومتریال، بیوالکترونیک و بیومکانیک دارد . من در گرایش بیومتریال تحصیل کرده‌ام.

در بخش بیوالکترونیک ‌هدف‌، تربیت‌ متخصصانی‌ است‌ که‌ بتوانند از عهده‌ تجهیز، نگهداری‌ و طراحی‌ دستگاه‌های‌ پزشکی‌ برآیند؛ یعنی‌ مهندس‌ الکترونیک‌ مجربی‌ باشند که‌ با زمینه‌های‌ پزشکی‌ نیز آشنایی‌ داشته‌ و ‌بتوانند دستگاه‌های‌ پزشکی‌ را طراحی‌ کرده‌ و بسازند یا اینکه‌ مسئول‌ سفارش‌ دستگاه‌ از خارج‌ از کشور باشند.

دانشجوی‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیومکانیک‌ با به‌ کارگیری‌ مفاهیم‌ مکانیکی‌ در زمینه‌های‌ پزشکی‌ آشنا می‌شود. اهمیت‌ این‌ رشته‌ زمانی‌ آشکار می‌شود که‌ بدانیم‌ جلوه‌های‌ مختلف‌ انسانی،‌ جنبه‌های‌ مکانیکی‌ قوی‌ دارد. مثلاً در ساخت‌ دست‌ یا پای‌ سیبرنتیکی‌ و قلب‌ مصنوعی‌ باید یک‌ متخصص‌ بیومکانیک‌ در مورد نحوه‌ حرکت‌ اندام‌های‌ یاد شده‌ نظر بدهد. همچنین‌ در زمینه‌ سازگاری‌ محیط‌ صنعتی‌ و غیرصنعتی‌ با بدن‌ انسان‌ علم‌ بیومکانیک‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا می‌کند.

همچنین فارغ‌التحصیل‌ گرایش‌ بیومتریال یا بیومواد با کار مواد مختلف‌ از قبیل‌ پلیمرها، سرامیک‌ها، کامپوزیت‌ها و مواد فلزی‌ در بدن‌ انسان‌ و در تجهیزات‌ پزشکی‌ آشنا می‌شود.

جایگاه این رشته در ایران چگونه است؟

کشور ما از نظر علمی در این رشته در منطقه سرآمد است و وضعیت ما از نظر تعداد مقالات مطلوب و حتی در سطح جهانی قابل ملاحظه است.

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر در منطقه قوی‌ترین گروه در این رشته است.در کل باید گفت جایگاه ما در منطقه مطلوب است ولی نسبت به کشورهای پیشرفته عقب هستیم.

اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته چگونه است؟

این رشته یک رشته جدید است که به عنوان رشته بین رشته‌ای قلمداد می‌شود و مساله اشتغال در آن به طور کامل نهادینه نشده است . در حال حاضر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان مهندس پزشکی در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند.

من هم به عنوان یکی از فارغ التحصیلان این رشته در حال حاضر رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه امیرکبیر هستم .در این مرکز سعی می‌کنیم با برنامه‌ها و طرح‌های مختلف برای بهبود شرایط جسمی و روحی دانشجویان فعالیت کنیم به طوریکه یک پژوهشکده به نام پژوهشکده سلامت الکترونیک داریم که در این پژوهشکده نیز پیرامون امور مربوط به سلامت دانشجویان تحقیق می‌شود.

اگر باز هم به دوران انتخاب رشته بازگردید این رشته را انتخاب می‌کنید؟

به دلایل شخصی حتما این رشته را انتخاب می کنم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا