راکتور شیشه ای برای تولید دارو ساخته شد

سید علی سجادی قائم مقامی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با مهر گفت: در این شرکت موفق به ساخت دستگاه مورد نیاز آزمایشگاههای برخی صنایع مانند صنعت دارویی، غذایی، شیمیایی و… شدیم. وی با بیان اینکه این دستگاه «راکتور شیمیایی پرتابل فیلیپسی» است، اظهار داشت: این دستگاه توانایی کنترل دما در واکنش های سرمازا و گرمازا را به هنگام عملیات دارد.

سجادی با اشاره به اینکه انجام تمام واکنش های شیمیایی در این راکتور امکان پذیر است، افزود: در داخل این راکتور، میکسری تعبیه شده که می تواند تمام محصولات شیمیایی را ترکیب کند، از این رو  امکان انجام تمام  واکنش های شیمیایی در آن وجود دارد.

وی مزیت اصلی راکتور شیمیایی را شیشه ای بودن آن دانست و اظهار داشت: تمام عملیات شیمیایی با این راکتور قابل رویت است و می توان به هنگام تغییر رنگ واکنش شیمیایی و تغییرات دیگر، اقدامات لازم را انجام داد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه نمونه خارجی این راکتور حتی به صورت شیشه ای ساخته نشده است، اظهار داشت: نمونه های خارجی این دستگاه، فلزی و از جنس استیل است که جنس اینها می تواند بر روی ترکیبات و عملیات شیمیایی موثر باشد، به همین دلیل است که راکتور شیمیایی پرتابل فیلیپسی را از جنس شیشه ای طراحی و تولید کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه راکتور شیشه ای، مناسب برای تولید داروست، افزود:  وقتی راکتور از جنس شیشه باشد شرایط استریل و بدون آلودگی را برای واکنش های شیمیایی آماده می کند. راکتور شیمیایی دارای اتاق تمییز است که به راحتی می توان عملیات تولید دارو  را در آن انجام داد.

به گفته سجادی علاوه بر وجود قطعات شیشه ای در این راکتور، شیرهایی در آن وجود دارد که از ایجاد فضای مرده در دستگاه جلوگیری می کند و تمام مواد شیمیایی را در عملیات شرکت می دهد.

وی گفت: همچنین تقسیم کننده ای روی این مجموعه وجود دارد که مانع ایجاد بخار بر روی دستگاه می شود و اگر بخاری ایجاد شود طی عملیاتی بخار را به آب تبدیل کرده و به مخزن اصلی دستگاه باز می گرداند.وی در خصوص قیمت این دستگاهها گفت: قیمت راکتور ساخته شده در این شرکت دانش بنیان یک، چهارم نمونه های اروپایی است لذا تولید آن در کشور از صرفه جویی ارزی بالایی برخوردار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا