راه اندازی سامانه‌ای برای مبارزه با سرقت علمی

نشست تشابه‌یاب فارسی با حضور فریبرز درودی، سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک ایران و امیر پارسی، رییس خدمات رایانه‌ای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران سه شنبه 22 اردیبهشت‌ماه در تالار گفتگو برگزار شد.

درودی در ابتدای این نشست در تعریف سرقت علمی گفت: افرادی برای راحتی کار خود از نگارش یا فعالیت علمی که قبلا توسط افراد دیگری انجام گرفته،  بدون درنظر گرفتن حقوق مادی و معنوی صاحب یا صاحبان اثر از محتوای آن اثر به نفع خود استفاده می‌کنند که به این عمل سرقت علمی گفته می‌شود.

وی افزود: تجاری‌سازی فعالیت‌های علمی باعث بیشتر شدن سرقت علمی می‌شود. هنگامی‌که در نظام آموزش عالی تعداد دانشجویان رو به افزایش باشد و متعاقب آن تعداد پایان‌نامه‌ها هم بیشتر شود، امکان افزایش سرقت علمی هم بیشتر خواهد شد. ضمن‌اینکه مدرک‌گرایی هم بر تعداد بالای سرقت‌های علمی تاثیرگذار است.

سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک ایران افزود: عده‌ای معتقدند سرقت علمی عملی رذیلانه و غیر اخلاقی است و عده‌ای هم بر جرم بودن آن تاکید دارند. اما به‌واقع سرقت علمی شامل هر دو بعد می‌شود. افراد مجاز به دزدیدن ثمره فعالیت‌های علمی و پژوهشی دیگران نیستند. نظام حقوقی کشور نیز برای جلوگیری از بروز سرقت علمی تدابیری را اندیشیده و این کار را جرم قلمداد می‌کند.

امیر پارسی دیگر سخنران این نشست با اشاره به برنامه همانندجو گفت: سامانه همانندجو سامانه‌ای از مجموعه سامانه‌های ایرانداک است که نوشته‌های علمی را از جهت اصالت بررسی می‌کند. همانندجو در میان میلیاردها صفحه اینترتی و دهها میلیون صفحه از منابع علمی داخلی، نوشته‌های همانند را بازیابی می‌کند و قادر به تشخیص متون فارسی و لاتین به صورت همزمان است.

وی افزود: مخاطبان این سیستم اساتید دانشگاه هستند تا قادر به تشخیص کار اصیل دانشجویان باشند. همانندجو می‌تواند ابزاری در دست ناشران باشد، ناشرانی که به دنبال چاپ و انتشار کارهای اصل هستند.

رییس خدمات رایانه‌ای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: همانندجو می‌تواند در خدمت همایش‌ها نیز باشد تا کارهای اصیل را از غیر اصیل تشخیص دهند و هزینه‌های داوری را کاهش دهند. همچنین با همانندجو کپی کردن مطالب بدون دادن ارجاع غیر ممکن می‌شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا