تولید فیلترهای خودرو با فناوری نانو

بهترین روش برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های صنعتی به هوا، به دام انداختن ذرات آلاینده با استفاده از فیلترهای نانویی، در همان ابتدای تولید، یعنی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های منشاء این آلودگی‌ها است.

در سال‌های اخیر از ماسک‌های نانو برای تنفس راحت‌تر در هوای آلوده شهری و صنعتی استفاده می‌شود. این ماسک‌ها، ذرات گرد و غبار کوچک‌تر از یک میکرومتر را که ماسک‌های معمولی قادر به جذب آن‌ها نیستند، به دام می‌اندازند و اجازه ورود آن‌ها به دستگاه تنفس را نمی‌دهند. حال صنعت‌گران حوزه نانو، فیلترهای صنعتی را به تولید صنعتی رسانده‌اند که حذف آلاینده‌ها را از ابتدای خط تولید به انجام می‌رسانند. 

امیر حسین تقوی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تولید کننده فیلترهای نانو گفت: استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلتر، تراکم آن را کاهش می‌دهد که این موجب کاهش افت فشار فیلتر می‌شود؛ در نتیجه، در مصرف انرژی در فرآیند فیلتر کردن صرفه‌جویی می‌شود. به عبارت دیگر، فیلترهای صنعتی نانو، علاوه‌بر حذف ذرات ریزتر، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهند.

وی افزود: این شرکت با اخذ پروانه بهره‌برداری، اقدام به تولید انبوه ماسک‌های تنفسی نانو و فیلترهای صنعتی نانو برای استفاده در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی کرده است. همچنین این واحد صنعتی، ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار نانوفیلتر غیرخودرویی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار ماسک نانویی سوپاپ‌دار را دارد. این دو محصول با ابعاد نانومتری حفرات، قادرند ذرات زیر یک میکرون را فیلتر کنند. هم اکنون صنایع خودروسازی، تولید گچ و سیمان و آرد از کاربران اصلی این فیلترها هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا