طرح اینترنت کودکان وارد فاز اجرا شد

واقعیت این است که صرف‌نظر از تفاوت‌های ملیتی، نژادی و فرهنگی، مسئله حفاظت از کودکان و نوجوانان از آسیب‌هایی که ممکن است از فضای مجازی ببینند، موضوعی همگانی و جهانی است. در ایران هم در راستای توجه ویژه‌ای که به این موضوع شده است، در آبان‌ماه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسناد پشتیبان سند حمایتی یا برنامه اقدام توسعه فضای خدمات مجازی کودکان و نوجوانان را منتشر کرده است.

این اسناد پشتیبان درحقیقت شامل سند مطالعاتی تطبیقی در حوزه فضای مجازی کودکان و نوجوانان، سند مطالعات میدانی در توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان و سند ابزارهای کنترل والدین است که در جهت توسعه اینترنت کودکان و نوجوانان تهیه شده‌اند.

در زمان تهیه این اسناد، هدف از انتشار آن‌ها کسب نظر صاحبنظران عنوان شده بود و با ارسال ایمیلی به این افراد در جهت نظرسنجی در این حوزه اقدام به عمل آمده بود. اما روز گذشته، 28 بهمن‌ماه 96، وزارت ارتباطات طی حکمی که توسط محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شده است، مجری طرح سند اینترنت کودکان و نوجوانان را منصوب کرده است.

خسرو سلجوقی به عنوان مجری سند حمایت و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوانان معرفی شده است. در حکم آقای سلجوقی آمده است:

«در راستای اقدامات اجرایی سند تبیین الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، مطابق با مواد 32 و 33 منشور حقوق شهروندی و با هدف پشتیبانی و گسترش فضای مجازی سالم، ایمن و مفید برای کودکان و نوجوانان و نظر به تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» (تدوین‌شده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) منصوب می‌شوید.»

با این انتصاب بحث اینترنت کودکان وارد فاز جدیدی شده است که قابلیت اجرایی برای طرح اینترنت کودک و نوجوان را فراهم می‌کند. یک روز قبل از این انتصاب، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به طرح وزارت ارتباطات در اجرا کردن طرح اینترنت کودک و نوجوان، گفته بود که طرح ما در این باره تایید یا نهایی شده که در حال حاضر در مرحله‌ای است که باید مجری این طرح را منصوب کنیم.

اما صحبت‌ها درخصوص اینترنت کودک و نوجوان قدمت بیشتری دارد. همان‌طور که گفته شد سابقه تدوین سند آن به آبان‌ماه سال جاری برمی‌گردد، اما درواقع پیشنهاد این موضوع قبل‌تر از آن تاریخ مطرح شده است.

اینترنت کودک و نوجوان در جهان

در سایر کشورها هم توجه به موضوع اینترنت کودک و نوجوان مهم و ضروری شمرده می‌شود و برای آن طرح و برنامه‌های خاصی وجود دارد. در انگلستان، انجمن ملی مبارزه با خشونت علیه کودکان از دولت این کشور انتقاد کرده است که فضای مجازی را برای کودکان و نوجوانان ایمن نمی‌کند. شبکه اجتماعی فیسبوک، پیام‌رسانی را با عنوان «مسنجرکیدز» (Messenger Kids) ارائه کرده است که مخصوص کودکان است و بچه‌ها می‌توانند تحت نظارت والدین از این پیام‌رسان استفاده کنند و با دوستان خود در ارتباط باشند. در بسیاری از نقاط دنیا، سازمان‌های مختلف بین‌المللی متناسب با ماموریت خود در زمینه حفاظت آنلاین از کودکان کار کرده‌اند. نمونه‌ای از این تلاش بین‌المللی، همکاری اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و ائتلاف ایمنی آنلاین کودکان در چارچوب حاکمیت اینترنت است که درواقع برای حفاظت کودکان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. همچنین چند طرح عملیاتی با مشارکت بین‌المللی و در سطح بین‌المللی برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی اجرا شده است که این طرح‌ها در کشورهای مختلف، بازه‌های سنی مختلفی را در بر می‌گیرند. مثلاً در کشور ایرلند بازه سنی 10 تا 20 سال، در لهستان بازه سنی 12 تا 17 سال، در بلژیک 9 تا 12 سال، در هلند 13 تا 18 سال و … جامعه هدف اجرای چنین طرح‌هایی بوده‌اند.

بنابراین باید دید که اجرایی شدن سند اینترنت کودک و نوجوان در ایران در عمل چه نتایجی را در بر خواهد داشت و چگونه می‌توان کودکان را از خشونت و آسیب‌هایی که در فضای مجازی در کمین آن‌هاست، دور نگاه داشت. پیش از این نیز بسیاری از نرم‌افزارهای امنیتی شبکه مانند ویروس‌شکن‌ها، خدماتی برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ارائه می‌کردند، اما طرح اینترنت کودک و نوجوان قطعاً می‌تواند این حفاظت را به شکل جدی‌تری عملی کند.

گزارش: غزل غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا