مبارزه با سرطان از داخل خود تومورها!

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، این تکنیک در "کشت یاخته" (cell cultures)و موش‌ها آزمایش شد و در هر دو مورد، درمان موثر بود. سلول‌های سرطانی به لطف برخی از سازوکارهای دفاعی قدرتمند رشد می‌کنند.در گذشته، دانشمندان نانوذرات طلا را برای کشتن سلول‌های سرطان داخل بدن با پیروی از گلبول‌های سفید خون به درون تومورها فرستاده بودند.

دانشمندان "ماشین‌های مولکولی" (molecular machines)را به داخل ذرات لیپیدی که همانند غشای سلولی زیستی بود، فرستادند و آنچه را که آنها "ساختار نانو" (nano-factories) می‌نامیدند، ایجاد کردند. هنگامی که آنها با حس کردن حضور سلول‌های غیرطبیعی فعال می‌شوند، این ذرات وارد عمل می‌شوند و پروتئین‌های تراپوتیک تولید می‌کنند و انرژی مورد نیاز خود را از بافت تومور اطرافشان بدست می‌آورند.

"آوی شرودر" (Avi Schroeder)یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: ذراتی که توسعه دادیم با کدگذاری الگوی DNA یکپارچه، می‌توانند انواع داروهای پروتئینی را تولید کنند.

وی افزود: بنابراین سلول‌های مصنوعی که ما توسعه داده‌ایم می‌توانند نقش مهمی در روند "پزشکی شخصی (personalized medicine)داشته باشند که این روند شامل ارایه خدمات پزشکی (سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت) متناسب با ژنتیک فرد است.این تکنیک در کشت‌های یاخته آزمایشگاه، قبل از آزمایش سرطان پستان در موش‌ها، مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان، فعال بودن سلول‌ها را با توجه به اینکه آنها همچنان پروتئین فلورسنت سبز تولید می‌کنند، بررسی کردند. در هر دو مورد، ساختارهای نانو موفق شدند بیشتر سلول‌های بدخیم را از بین ببرند. این تحقیق در مجله "Advanced Healthcare Materials" منتشر شد