توسعه پایدار باید مطالعه شده و دقیق باشد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر داود پرهیزکار امروز (شنبه) در چهارمین همایش بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با اشاره به تبادل همیشگی انرژی و جرم بین اقیانوس ها و جو گفت: این تبادل در ریزش های جوی آشکار می شود.

وی افزود: امروزه کشورهای توسعه یافته در هواشناسی از جفت مدل های جوی- اقیانوسی برای پیش بینی هواشناسی استفاده می کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزون بر این استفاده بهینه از سواحل و دریاها در کشورهای پیشرفته مطرح است.
وی با اشاره به مرزهای دریایی به ویژه سواحل جنوبی کشور گفت: یکی از مباحث مد نظر دولت دوازدهم توسعه منطقه مکران یا چابهار است که در اولویت قرار گرفته و قرار است خط ساحلی کشور به ویژه چابهار توسعه یابد‌
پرهیزکار با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار ادامه داد: توسعه پایدار باید مطالعه شده و دقیق انجام شود تا شاهد پدیده هایی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه، کارون و زاینده رو نباشیم که ماحصل توسعه نادرست هستند.
وی با اشاره به اقلیم خاص دریاها تصریح کرد: توسعه مناطق دریایی و سواحل باید با توجه به خرده اقلیم های انجام شود.
رئیس سازمان هواشناسی با فرابخشی دانستن توسعه این مناطق گفت: بخش های مختلف از جمله محیط زیست، سازمان های بنادر، سکونتگاه های انسانی و غیره در این امر نقش دارند و به دلیل همین اهمیت سازمان هواشناسی از یک دهه قبل برگزاری همایش اقیانوس شناسی خلیج فارس را آغاز کرد.
وی با اشاره به سومین همایش که دوسال قبل برگزار شده افزود: این کنفرانس با شعار توسعه پایدار خلیج فارس با محورهای تغییر اقلیم، مهندسی دریا، علوم دریایی و استفاده از منابع محیط زیست برگزار شد، در این همایش 43 مقاله شفاهی، 60 مقاله به شکل پوستر، 7 کارگاه آموزشی با همکاری نهادهای داخلی و بیشتر با تمرکز بر روش های جدید پیش بینی عددی هواشناسی دریایی، داده های ماهواره ای در حوزه اقیانوس شناسی، بررسی راهکارهای کاهش آلودگی محیط زیست خلیج فارس و نظایر آن برگزار شد.
به گزارش ایرنا، چهارمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با شعار توسعه پایدار منطقه مکران، چالش ها و راهکارها توسط سازمان هواشناسی کشور با همکاری سازمان جهانی هواشناسی، وزارت راه و شهرسازی و انجمن علمی هواشناسی ایران، امروز و فردا 28 و 29 بهمن در کتابخانه ملی در حال برگزاری است.
هدف از برگزاری این همایش بحث و بررسی بیشتر در مورد توسعه پایدار در منطقه خلیج فارس، سواحل جنوبی ایران به ویژه منطقه مکران با توجه به چالش های زیست محیطی و فرهنگی است.
این همایش در شش محور اصلی هواشناسی دریایی و اقیانوس شناسی فیزیکی، مهندسی دریایی، فناوری های نوین علوم دریایی اقیانوسی، بهره برداری از منابع دریایی، محیط زیست دریایی، فرهنگ و اقتصاد دریا برگزار می شود.
اعتلای نام خلیج فارس و بستر سازی فرهنگی در این زمینه در سطح بین المللی، ایجاد فضای مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه علوم و فناوری های دریایی در داخل و خارج کشور در راستای توسعه پایدار خلیج فارس، زمینه سازی برای یافتن راهکارهای مناسب در جهت حل مشکلات اقتصادی، زیست محیطی، حمل و نقل دریایی، آلودگی هوا و دریا، تاثیر تغیبر اقلیم، مدیریت یکپارچه سواحل در خلیج فارس اهداف این کنگره است.
رییس مرکز منطقه ای هشدار طوفان های حاره ای و هواشناسی دریایی هند و اساتید دانشگاه هامبورگ آلمان در رشته مختلف اقیانوس شناسی و شاخه های مخلتف فیزیک، شیمی و بیولوژی دریااز جمله مهمانان همایش هستند.
١٥٠ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که بعد از داوری ٧٥ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب و از این تعداد ٢٥ مقاله به صورت شفاهی و ٥٠ مقاله در قالب پوستر ارائه می شود، ١٠ مقاله نیز در همایش ارائه می شود که 5 مقاله به صورت شفاهی و پنج مقاله پوستر ارائه می شود.
سه کارگاه با موضوعات پایش سواحل مکران، آشنایی با مدل های عددی اقیانوس شناسی و مقابله با سیلاب های ساحلی در مناطق پالایش و استخراج گاز در عسلویه نیز برگزار می شود.
مکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان و گسترده در طول خلیج عمان از رأس ‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان‌ است.
یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منطقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سراسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طورغیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (از ترکمنستان) است که یک راه این کشورهای محصور در خشکی (جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می‌شود.
استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا