محققان به فکر افزایش و انتقال فناوری باشند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در نهمین کنفرانس بین‌المللی سیستم‌ها و فناوری‌های الکترونیک قدرت و محرکه‌های الکتریکی با اشاره به برگزاری 9 دوره از این کنفرانس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، افزود: پایه مهندسی از برق شروع می‌شود و حوزه‌ای است که در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که حوزه مهندسی برق در ایران رشد یافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی چون تولید،‌ توزیع و ساخت قطعات در وضعیت مناسبی قرار داریم، ولی اگر تولید علم و دانش در حوزه‌های مختلف علمی صورت نگیرد، ما مسیر مناسبی را طی نکرده‌ایم.

برومند با بیان اینکه در قبل از انقلاب میزان تولیدات ایران 2700 مقاله بوده است، اظهار کرد: بعد از انقلاب محققان کشور 37 هزار مقاله در نشریات ISI و اسکوپوس منتشر کرده‌اند، ضمن آنکه از نظر علمی نیز در شرایط خوبی قرار داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی در اسکوپوس در سال قبل را 50 هزار مقاله عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس ایران در تولید علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه 16 را کسب کرده است.

برومند، میزان رشد مقالات ایران را 20 درصد دانست و گفت: این در حالی است که متوسط رشد مقالات علمی در اسکوپوس 6 درصد است، ضمن آن‌که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، ولی 1.9 درصد مقالات جهان را منتشر کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه 2.9 دهم درصد از مقالات پراستناد دنیا از سوی محققان ایرانی منتشر شده است، اظهار کرد: علاوه بر آن در حوزه‌های همکاری‌های بین‌المللی نیز اقدامات مهمی صورت گرفته است، به گونه‌ای که 22 درصد مقالات مشترک محققان ایرانی با همکاری سایر محققان جهان صورت گرفته است.

برومند در عین حال با تاکید بر ضرورت توجه به امر نوآوری، یادآور شد: یکی از حوزه‌های قابل توجه در حوزه نوآوری، تبدیل نتایج علمی به فناوری است که از 15 سال قبل کشور بر روی این مساله متمرکز شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، راه‌اندازی 42 پارک فناوری و ایجاد 186 مرکز رشد فناوری را در راستای تبدیل یافته‌های علمی به فناوری دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های فناوری و مراکز رشد، فروشی معادل 3000 میلیارد تومان داشته‌اند و موفق به صادرات 230 میلیارد دلاری شده‌اند.

وی با بیان اینکه این اعداد باعث افتخار است،‌ ولی این ارقام را نشان‌دهنده کل پتانسیل محققان کشور نداست.

برومند با اشاره به بازدیدهای انجام شده از دانشگاه‌ها،‌ مراکز رشد و نمایشگاه‌های هفته پژوهش، اظهار کرد: در این بازدیدها مشاهده کردم که در حوزه الکترونیک تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان محدود است که این حضور کمرنگ به دلیل رشدیافتگی در این حوزه است.

به گفته وی، بسیاری از تجهیزات نیروگاهی از سوی شرکت‌های بزرگ تولید می‌شود، ضمن آنکه حوزه‌ای است که در آن نوآوری یک پدیده نوپا به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سیستم‌های قدرت در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: سیستم‌های قدرت در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، توربین‌های بادی و توزیع گسترده انرژی، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

برومند اضافه کرد: به عنوان مثال، نیروگاه هیبریدی توسعه‌یافته‌ای در دانمارک راه‌اندازی شده است که در این نیروگاه از همه عناصر برای تولید انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود و راندمان آن 93 تا 94 درصد است که نمونه بی نظیری در این راستا به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه از این رو حوزه الکترونیک و قدرت، نیاز به نوآوری‌های زیادی در سیستم‌های قدرت دارد،‌ ادامه داد: در حال حاضر در کشور برای تولید انرژی تجدیدپذیر، سوبسیدهای خوبی پرداخت می‌شود، ولی نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

برومند در این زمینه توضیح داد: در این راستا به نظر می‌رسد که محققان و فارغ‌التحصیلان باید به فکر افزایش و انتقال فناوری‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور باشند، چرا که ممکن است سوبسید تولید برق تجدیدپذیر تا 5 سال آینده نباشد و ما نیاز داریم تا با نوآوری و انتقال فناوری به کشور این حوزه بتواند بر روی پای خود بایستد و جای خود را در توسعه پایدار کشور باز کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزه‌های الکترونیک و قدرت، گفت: در بسیاری از حوزه‌ها اگر رعایت و الزام استانداردها باید باشد، در این حوزه بسیار اهمیت دارد و بیشترین میزان اثر را دارد.

وی بزرگ‌ترین چالش این حوزه را ناشی از عدم رعایت و الزام به استانداردها دانست و افزود: اگر آلودگی هوا موجب تعطیلی مدارس شود و اگر در حوزه‌های صنعتی به آلاینده‌های واحدهای صنعتی توجه نمی‌شود، به دلیل عدم الزام ما به رعایت استانداردها است.

برومند با تاکید بر اینکه دنیا امروزه به سمت نیروگاه‌هایی با راندمان بالا و کمترین میزان آلایندگی حرکت می‌کند، افزود: حوزه برق و الکترونیک، یک حوزه بسیار پویا و ثروتمند است و انتظار می‌رود همه محققان و فارغ‌التحصیلان این حوزه تلاش بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد ارتباطات بین‌المللی را بسیار مهم برای این حوزه دانست و افزود: بر این اساس لازم است تا انتقال فناوری در این ارتباطات بین‌المللی به خوبی صورت گیرد و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند چشم‌اندازهای خوبی را برای کشور رقم زند، ضمن آن که هوای تمیزتر و زیست‌بوم مناسب‌تر را برای آیندگان به ارمغان آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا