بازیافت لاستیک، این بار در باتری خودرو

سیناپرس: گروهی از پژوهشگران توانستند با استفاده از شیوه «پیرولیز» (گرماکافت) که همان تجزیه مواد آلی با استفاده از حرارت و در نبود اکسیژن است، کربن سیاه موجود در لاستیک را استخراج کنند.

کربن سیاه ماده ای شبیه به گرافیت (مغز مداد) است. گفتنی است از گرافیت به طور گسترده در ساخت آند باتری کاربرد دارد. با این حال، کربن سیاه بر خلاف گرافین، ماده ای مصنوعی است و به شکل صنعتی تولید می شود.

وقتی باتری لیتیوم-یونی که در آن از کربن سیاه حاصل از لاستیک به عنوان آند بهره گیری شده بود در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که ظرفیت انرژی آن بیشتر از باتری های معمولی دارای آند گرافیتی است. یکی از اصلی ترین دلایل این برتری را باید در متخلخل بودن کربن سیاه در ساختار میکروسکوپی آن جست. در واقع این ساختار متخلخل سبب می شود که سطح بیشتری از ماده آزاد باشد.

این دانشمندان هم اکنون در حال طراحی شیوه ای برای انجام فرآیند استخراج کربن سیاه از لاستیک به صورت صنعتی هستند. برخی پیش بینی ها نشان می دهد که باتری هایی که با استفاده از کربن سیاه ساخته می شوند به مراتب ارزان قیمت تر و نیز کاربردی تر از باتری های معمولی خواهند بود. همچنین این شیوه می تواند به بازیافت لاستیک و در نتیجه کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن بیانجامد.

نتایج این پژوهش در ژورنال RSC Advances منتشر شده است.

gizmag :منبع