تاثیر مهیب ترامپ بر یافته‌های علمی

رییس‌جمهور آمریکا در تعریف بودجه کشورش در آخرین لحظه حجم عظیمی از بودجه انستیتوی سلامت ملی، بنیاد ملی علوم و دفتر تحقیقات وزارت انرژی آمریکا را کاهش داده است. این امر موجب شده است که بسیاری او را دشمن علم و فناوری بدانند و به همین دلیل نیز موجی از اعتراضات جدید در جوامع علمی جهان به راه افتاده است که مخاطب همه آن‌ها شخص ترامپ و سیاست‌های او است.

بااین‌وجود این امر چه تأثیری بر روی آینده علمی آمریکا و حتی جهان دارد؟  ابتدا باید بدانید که انستیتوی سلامت ملی آمریکا با کاهش 27 درصدی بودجه مالی، بنیاد ملی علوم با کاهش 29 درصدی بودجه و درنهایت دفتر تحقیقات وزارت انرژی آمریکا نیز با کاهش 22 درصدی بودجه خود روبرو شده‌اند.

دانشمندان مختلف به این امر اعتراض کرده‌اند و به نظر می‌رسد که حق نیز با آن‌ها است. با این حل سخنگوی دولت ترامپ اعلام کرده است که این دولت هنوز به پروژه‌های علمی علاقه داشته و سرمایه‌گذاری سنگینی بر روی مواردی مانند تحقیقات محیطی یا سازمان ناسا انجام داده است.

جالب است که کاهش‌های اعمال‌شده موجب شده است که بودجه برخی از سازمان‌های یادشده به سال 2017 بازگردد و به همین دلیل نیز نمی‌توان انتظار پیشرفت در دستاوردهای این مؤسسات را داشت. این دومین سالی است که کاخ سفید سیاست‌های ضد علمی را درپیش گرفته است و حتی در سال 2018 نیز بودجه برخی از سازمان‌های علمی در رده انرژی با کاهش چشمگیر روبرو بوده است.

از سوی دیگر ترامپ بارها دشمنی خود را با نظریه گرمایش زمین اعلام کرده و آن را شایعه و ساخته دست چینی‌ها دانسته است. به‌این‌ترتیب بودجه تحقیقات در این زمینه نیز به‌شدت کاهش‌یافته است و به همین دلیل نیز پیش‌بینی می‌شود که آینده آمریکا در سال 2019 ازنظر علمی بسیار تیره‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد.

منبع: nature

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا