روشی برای تعیین زمان دقیق مرگ

هنگامی‌که فردی به‌صورت عادی می‌میرد، مرگ و زمان دقیق صورت گرفتن آن چندان مهم به نظر نمی‌رسد ولی وقتی کسی قربانی یک حادثه بوده است، زمان دقیق مرگ برای کارشناسان بسیار مهم است تا بتوانند تحقیقات خود را درباره رخداد آغاز کنند. در این میان امکان تشخیص دقیق زمان مرگ بسیار دشوار و تا حدی غیرممکن است و دانشمندان تنها زمان تقریبی مرگ را تعیین می‌کنند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد که دانشمندان روشی جدید برای این موضوع در نظر دارند که شاید بتواند به شناسایی دقیق زمان مرگ منتهی شود. بر اساس گفته‌های ایلیاس تاگکوپولوس از دانشگاه کالیفرنیا، این موضوع بسیار جذاب است: «فرض کنید که آزمایشگاه‌ها به سیستم هوش مصنوعی‌ای مجهز شوند که می‌تواند روش رفتاری ژن‌ها با یکدیگر و سایر ساختارهای اطلاعاتی را تحلیل کرده و زمان دقیق مرگ را در کنار موارد متعدد دیگر مشخص سازد.»

این روش جدید در حقیقت با بررسی ژن‌های عادی و تغییرات آن‌ها به نسبت زمان مرگ قادر خواهد بود تا تشخیص دهد که ژن‌های فرد در کدام مرحله از تغییر قرار دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند زمان نسبتا دقیق مرگ را تعیین کند. این روش در حال حاضر توسط دانشمندی به نام رودریک گیگو در شهر بارسلونای اسپانیا در حال آزمایش است. تحقیقات او نشان داده است که ژن‌های یک نفر تا مدت‌زمان 4 روز پس از مرگ او فعال خواهند ماند. در این میان گیگو می‌خواهد ببیند که چگونه فعالیت‌های ژنتیکی می‌تواند پس از مرگ تغییر کند و این تغییرات چه نسبتی بازمان دارند.

او برای این کار بیش از تعداد 9 هزار نمونه برداشته و توانسته است به بررسی آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف دست بزند. نتیجه به‌دست‌آمده این بود که بیش از 600 نوع بافت ماهیچه پس از مرگ فرد به‌سرعت کاربری خود را از دست می‌دهند ولی سایر بخش‌ها بافت‌هایی با رفتارهای متفاوت دارند.

او با یافتن الگوی رفتاری پس از مرگ برای 399 مورد سعی کرده است تا آن را به سیستم یادگیری ماشینی وارد سازد و درنتیجه هم تعداد 129 مورد شناسایی درست توسط این سیستم انجام‌شده است. البته این سیستم هنوز تا تکامل فاصله زیادی دارد ولی نتیجه به‌دست‌آمده بدون شک می‌تواند بسیار مفید باشد.

منبع: sciencemag