اتحاد هوش مصنوعی و پهپادها

به‌تازگی استارت آپی به نام اسکایدیو (Skydio ) طراحی‌شده است که به کمک آن پهپادها قادر به تعقیب اشخاص مختلف بوده و می‌توانند صاحب خود یا فرد دیگری را تعقیب کرده و به‌طور هوشمند با شناسایی موانع مختلف مانند درختان، تیرهای برق و … بدون نیاز به کنترل توسط انسان، به مسیر خود ادامه داده و سوژه را دنبال کنند. در حقیقت این پهپادها را می‌توان نسل جدید پاپاراتزی‌هایی دانست که در تعقیب سوژه‌های خود به هرجایی سرک کشیده و از آن‌ها عکس‌برداری می‌کنند.

طراحی پهپادهای هوشمندی که خود مسیرشان را پیدا می‌کنند نسبت به طراحی خودروهای هوشمند بدون راننده بسیار سخت‌تر است زیرا برخلاف خودروهای بدون راننده، پهپادها باید در سه بعد مختلف محیط اطراف و اشیا و موانع را بررسی و نقشه‌برداری کنند که این موضوع نیازمند محاسبات بسیار پیچیده‌ای بوده و انرژی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در پیشبرد قابلیت ناوبری پهپادها بسیار مؤثرتر و مفیدتر باشد.

البته کاربری اصلی این پهپادها به‌طور دیگری معرفی‌شده و این نسل جدید پهپادها با عنوان R1 نام‌گذاری شده و افرادی که علاقه‌مند به تصویربرداری از خود در شرایطی مانند دوچرخه‌سواری، اسکی‌بازی، قایقرانی و …. هستند می‌توانند با کمک این فناوری، تصاویری باکیفیت بسیار بالا تهیه‌کرده و به‌طور هم‌زمان فیلم‌برداری نیز انجام دهد.  

آدام بری (Adam Bry) بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اسکایدیو دراین‌باره می‌گوید: «ما در اندیشه این هستیم که بتوان این پهپادها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از آن‌ها برای بررسی سقف مراکز مختلف و یا نگهبانی و گشت زنی از مناطق ویژه استفاده کرد.»

در حال حاضر برخی از پهپادها برای انجام وظایفی چون بررسی شرایط بیرونی ساختمان‌ها و برج‌ها، گشت‌های حفاظتی و آمارگیری در انبارها مورداستفاده هستند اما این پهپادها برای کنترل و هدایت دقیق، نیازمند افراد ماهری هستند که آن‌ها را در مسیر خود به پرواز درآورده و با محیط آشنا باشد. در غیر این صورت، محیط اطراف این پهپادها باید به‌صورت نقشه‌ای دقیق و با جزئیات کامل در اختیار دستگاه قرار داده‌شده باشد و در این حالت پهپادها قادر به انجام مأموریت‌های محوله هستند.

نسل جدید پهپادهای R1 با یادگیری عمیق می‌توانند افراد را شناسایی کرده و علاوه بر استفاده از روش‌های معمول مورداستفاده در ناوبری، مسیر پیش روی خود را با برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر ریاضیات محاسبه و به راه خود ادامه می‌دهد. آدام بری این طرح را از دوران دانشجویی خود دنبال کرده و سرانجام آن را به نتیجه رسانده است.

یکی از برنامه‌های وی این بود که یک پهپاد با بال‌هایی در حدود دو فوت را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در یک انبار بزرگ و مملو از اشیاء مختلف پرواز کرده و با چیزی برخورد نکند.

 باید در نظر داشت که طراحی پهپادهای هوشمندی که خود مسیرشان را پیدا می‌کنند نسبت به طراحی خودروهای هوشمند بدون راننده بسیار سخت‌تر است زیرا برخلاف خودروهای بدون راننده، پهپادها باید در سه بعد مختلف محیط اطراف و اشیا و موانع را بررسی و نقشه‌برداری کنند که این موضوع نیازمند محاسبات بسیار پیچیده‌ای بوده و انرژی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در پیشبرد قابلیت ناوبری پهپادها بسیار مؤثرتر و مفیدتر باشد.

پژوهشگران مرکز MIT به‌تازگی اعلام کرده‌اند که یک تکنیک جدید برای افزایش کارآمدی و قابلیت مانور پهپادها ابداع کرده‌اند که می‌تواند مفید باشد. سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پرفسور راس تدراک (Russ Tedrake) استاد رشته کامپیوتر و هوش مصنوعی قرار دارد.

پهپاد موسوم به R1 در حال حاضر باقیمت ۲٬۴۹۹ دلار در بازار ارائه‌شده و مجهز به ۱۳ دوربین مختلف است که از محیط اطراف آن تصویربرداری کرده و به‌وسیله یک ریزتراشه فشرده و برنامه هوش مصنوعی موسوم به Jetson TX1 مسیر خود را پیدا می‌کند. طراحی هوش مصنوعی این پهپاد توسط شرکت مشهور Nvidia انجام‌شده است. سایر نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای این پهپاد نیز توسط طراحان شرکت Skydio ارائه و ساخته‌شده‌اند.

در خاتمه باید به این موضوع نیز اشاره کرد که مشخص نیست این پهپادها تا چه اندازه می‌توانند در موارد غیرقانونی استفاده‌شده و چگونه حریم شخصی افراد از این پرندگان هوشمند تصویربردار، در امان خواهد بود. بدون تردید این فناوری مانند تیغی دو لبه علاوه بر مزایا و قابلیت‌های فراوان، می‌تواند مورد سوءاستفاده قرارگرفته و مشکلاتی در این زمینه ایجاد کند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: technologyreview

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا