بهانه‌ای برای توجه به جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات

دکتر حسن وکیلیان اعضای کمیته علمی و داوری همایش بین‌المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات  در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با تأثیرات حقوق عمومی به حوزه فناوری اطلاعات گفت: تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی که وارد هر کشوری می‌شوند، بر ارتباطات افراد با یکدیگر، روابط افراد با دولت و روابط ارکان دولت و سازمان‌های اداری و حاکمیتی تأثیر می‌گذارند. این بدان معناست که آن‌ها را تغییر داده و حتی شکل ارائه خدمات عمومی هم متفاوت می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، این ارتباطات نیازمند به یک سری بسترهای حقوقی می‌شوند. نیازمند قوانینی که باید باشد تا امکان بهره‌مندی از تکنولوژی‌ها و فناوری ها فراهم شود. اگر بسترهای حقوقی فراهم نشود بالطبع امکان استفاده از آن‌ها نیز فراهم نیست. کاری که حقوق عمومی و به‌طورکلی حقوق می‌تواند انجام دهد این است که نهادهای حقوقی لازم برای استفاده و بهره‌مندی بهینه از این فناوری‌ها را فراهم کرده و درنهایت به بهبود کل زیست اجتماعی منجر شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با نقش و جایگاه حقوق در این همایش گفت: در این همایش قرار است حدوداً پنج پیش‌نویس قانون معرفی شود که این پیش‌نویس‌ها مبانی نظری بسیار وسیعی دارد، یعنی تا یک متنی به‌پیش نویس قانون تبدیل شود بحث‌های نظری و علمی زیادی نیاز دارد که باید مطالعات وسیعی از قبل صورت گرفته باشد. این همایش درواقع سعی دارد که این حوزه را ازآنجاکه حوزه نسبتاً جدیدی در جامعه ایران است معرفی کند و ثانیاً به‌طورجدی جامعه علمی را درگیر مسائل حقوقی این موضوعات کند. چراکه، این مقولات مسائل علمی بسیار بغرنج، پیچیده و ناشناخته‌ای دارند که لازم است پیرامون آن‌ها بحث‌هایی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: چنین همایش‌هایی اگر جدی گرفته شود و در آن به مسائل مهم پرداخته شود و جنبه صوری نداشته باشد، همچنین جامعه علمی را درگیر کند قطعاً می‌تواند خیلی مفید باشد. به‌بیان‌دیگر، بهانه و رویدادی است که توجهات را به‌سوی موضوع موردنظر جلب می‌کند.

وکیلیان خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال، مقالات علمی که سفارش داده‌شده و سخنرانی که قرار است انجام شود اگر با دقت و وسواس علمی پیش برود و صرفاً یک گردهمایی صوری نباشد، می‌تواند با طرح مسائل و بحث بر سر راه‌حل‌های پیشنهادی موضوع جدیدی را در حوزه علمی مطرح و چالش‌های مربوط به آن را برطرف کند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا