در حال حاضر 2 درصد تولیدات علمی جهان در ایران تامین می‌شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده در دومین کنگره نوآوری و فناوری سلامت که امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: باید ارزشیابی علمی درستی از وضعیت کشور داشته باشیم و بررسی کنیم که در 40 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی را در تولید علم در جهان داشته است.

وی با اشاره به برخی از شاخص‌های مهم در حوزه ارزشیابی علمی،‌ اظهار کرد: در حال حاضر رتبه جهانی کشور ما در تولید علم 16 است و از این جهت از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز وضع بهتری داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: از نظر تولید علم در اسکوپوس نیز رتبه 16 را داریم و در بین کشورهای اسلامی، خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه اول را در تولید علم دارا هستیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه ایران با وجود اینکه یک درصد جمعیت دنیا را دارا است،‌ 2 درصد از تولیدات علمی دنیا را تامین می‌کند،‌ گفت: 22 درصد از تولیدات علمی کشور با همکاری‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد و این مساله با توجه به وجود تحریم‌ها نکته قابل توجهی است.

وی ادامه داد: شاخص دیگر برای سنجش وضعیت علمی کشور، شاخص کیفی است و در رابطه با این شاخص ما در سال‌های اخیر در یک درصد برترین مقالات دنیا نیز رشد داشته‌ایم و حتی رشد کیفی ما در حوزه علمی بیشتر از رشد کمی بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: 1115 نفر از محققان ما اچ ایندکس بیشتر از 15 دارند، در حالی که این عدد در کشورهایی نظیر ترکیه،‌ پاکستان و مصر بسیار پایین‌تر از ما است.

ملک‌زاده تاکید کرد: اگر توانسته‌ایم در تولید علم موفق عمل کنیم‌، به دلیل وجود نیروی انسانی جوان و محقق ما است،‌ بنابراین باید بتوانیم این نیروها را در کشور نگه‌ داریم و حفظ کنیم تا در فناوری نیز موفق شویم.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین ثروت هر کشور،‌ نیروی انسانی توانمند و دانش‌آموخته است و ما بالاترین میزان نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر را در کشور داریم و باید بتوانیم این نیروها را در کشور حفظ کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که در فناوری‌های سلامت نیز در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته‌ایم، افزود: همه داروهایی را که در جهان تولید می‌شود، با فاصله یک تا دو سال در ایران تولید می‌کنیم و بخش زیادی از نیازهای دارویی در حال حاضر در کشور تامین می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا