رمزگشایی از قتل ترسناک‌ترین مومیایی جهان

برای سالیان متمادی، راز مومیایی ترسناکی که در حال فریاد زدن مومیایی‌شده بود برای باستان‌شناسان به‌عنوان یک موضوع لاینحل باقی‌مانده بود. سرانجام پژوهش‌های جدید باستان‌شناسان،  این راز بزرگ دنیای باستان‌شناسی را حل کرد.

مومیایی در حال فریاد کشیدن شده احتمالاً پسر فرعون رامسس سوم و همسرش ملکه تیه (Tiye) بوده و  بانام پنته ور (Pentewere) شهرت داشت. بر اساس روایات تاریخی، این شاهزاده اقدام به طرح‌ریزی توطئه‌ای برای به قتل رساندن پدر خودکرده و هدف وی رسیدن به قدرت و تاج‌وتخت بود. این کودتا با ناکامی مواجه شده و شاهزاده نگون‌بخت مصری شکست‌خورده، دستگیر و محاکمه شده و سرانجام جان خود را در این مسیر از دست می‌دهد.

زمانی که باستان‌شناسان برای نخستین بار با این مومیایی چند هزارساله مصری روبه‌رو شدند، بهت و وحشت خاصی بر آن‌ها مستولی شد زیرا حالت دردناک و درهم‌فرورفته این مومیایی به‌گونه‌ای بود که گویا در سکوت فریاد می‌زند. صورت این مومیایی باستانی از حالت طبیعی خارج بوده و علی‌رغم گذر هزاران سال از زمان مرگ وی، هنوز چهره وی گویایی درد و رنج بسیاری بود. در طول سال‌های پس از کشف این مومیایی، نظریات و تئوری‌های مختلف و متعددی ارائه شدند که هر یک تلاش می‌کردند راز این مومیایی را کشف کرده و مشخص کند که این فرد چه هویتی داشته و چرا به این شکل دردناک و همراه با تقلا و جان کندن، مومیایی‌شده است.

یکی از موردقبول‌ترین نظریات ارائه‌شده درباره این مومیایی، ادعا می‌کرد که فرد مومیایی‌شده در حقیقت پسر فرعون رامسس سوم و همسرش ملکه تیه (Tiye) بوده و  بانام پنته ور (Pentewere) شهرت داشت. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که رامسس سوم دارای تعداد زیادی همسر بوده و ملکه تیه تنها یکی از این همسران متعدد محسوب می‌شد. بر اساس روایات تاریخی، این شاهزاده اقدام به طرح‌ریزی توطئه‌ای برای به قتل رساندن پدر خودکرده و هدف وی رسیدن به قدرت و تاج‌وتخت بود. این کودتا با ناکامی مواجه شده و شاهزاده نگون‌بخت مصری شکست‌خورده، دستگیر و محاکمه شده و سرانجام جان خود را در این مسیر از دست می‌دهد. این نظریه هیجان‌انگیز البته با تردیدهایی نیز روبه‌رو بوده است.  شاهزاده پنته ور در سال ۱۱۷۳ پیش از میلاد متولدشده و در سال ۱۱۵۵ پیش از میلاد کشته شد. وی از شاهزادگان سلسله بیستم فراعنه مصر بود.

بیشتر بخوانید:

دکتر باب بریر (Bob Brier) باستان‌شناس و پژوهشگر دانشگاه لانگ آیلند در نیویورک (Long Island University) به‌تازگی این جسد مومیایی‌شده را تحت آزمایش و مطالعه قرار داده است. وی در رابطه با مومیایی فوق می‌گوید: « در مورد این مومیایی دو نکته مهم وجود دارد: نخست اینکه مشخص است افرادی تلاش کرده‌اند از شر وی خلاص شوند و دوم اینکه این افراد سعی کرده‌اند وی را در همان حالت حفظ کرده و مومیایی کنند.»

دکتر زهی هواس (Zahi Hawas) از پژوهشگران موسسه عالی عتیقه‌جات مصر و وزیر سابق عتیقه‌جات کشور مصر در این رابطه معتقد است که احتمالاً این مومیایی متعلق به شاهزاده‌ای است که موجبات شرم و سرشکستگی خانواده‌اش را به وجود آورده است. وی اگرچه در کنار سایر اعضای خاندان سلطنتی و در مقبره ویژه آن‌ها دفن شده اما به‌طور مجزا قرارگرفته و بدن وی با پوست گوسفند پوشانده شده است. بر اساس سنت‌های مرسوم در مصر باستان، پوشاندن جسد با پوست گوسفند به این موضوع اشاره دارد که فرد متوفی در طول حیات خود، عملی بسیار ناشایست و بد انجام داده است. این شواهد حاکی از آن است که احتمالاً نظریه مبتنی بر تعلق این مومیایی به فرزند رامسس سوم صحت داشته و این جسد به پنته ور تعلق دارد.

دکتر بریر نیز در تکمیل توضیحات خود درباره این مومیایی گفت: «ما هیچ‌گاه با موردی مشابه این جسد برخورد نداشتیم، این جسد به‌طور مشخص مرگ دردناکی داشته است و این اصلاً طبیعی نیست. حالت‌های موجود به ما می‌گوید که قطعاً اتفاقاتی خاص در ورای این مومیایی وجود دارد و ما دقیقاً نمی‌دانیم که این حوادث چه بوده‌اند؟ »

طی هفته جاری، این مومیایی در موزه ملی قاهره به نمایش گذاشته‌شده است. رویدادی که تاکنون سابقه نداشته و برای نخستین بار است که همه بازدیدکنندگان و پژوهشگران قادر به تماشای عجیب‌ترین مومیایی مصر باستان هستند. الهام صلاح از دیگر کارشناسان وزارت عتیقه‌جات مصر در رابطه با نحوه نمایش این مومیایی اعلام کرد: «تمامی تمهیدات لازم برای نخستین نمایش عمومی این مومیایی عجیب اندیشیده شده و این جسد مومیایی‌شده دریکی از امن‌ترین بخش‌های موزه قرار دارد.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: foxnews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا