دانشگاه علم و فرهنگ، یکی از متولیان اصلی رشته معماری داخلی

دکتر محمدرضا نامداری، مدیر گروه معماری داخلی دانشکده هنر و معماری گفت: درحال حاضر بیش از 2 هزار دانشجو در رشته های هنرهای تجسمی، ارتباط تصویری، معماری، نقاشی، معماری داخلی، طراحی چاپ و پارچه، طراحی لباس و هنرهای اسلامی در مقطع کارشناسی و (رشته های) ارتباط تصویری، هنر اسلامی، پژوهش هنر، طراحی پارچه و لباس، نقاشی، معماری و معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند.

معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: دانشکده هنر و معماری یکی از دانشکده های قوی در زمینه هنر و معماری است و در برخی رشته ها از جمله رشته طراحی پارچه و لباس، رتبه یک در سطح کشور را از آن خود کرده است. در رشته های دیگر مانند معماری، پژوهش هنر، طراحی لباس و ارتباط تصویری نیز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستیم.

نامداری افزود: این دانشکده در زمینه برگزاری همایش ها و کنفرانس ها نیز فعال بوده است که به عنوان مثال می توان به برگزاری اولین کنفرانس ملی نوآوری در منسوجات و پوشاک کار، برگزاری سمینار هویت برند توسط گروه معماری داخلی، برنامه ریزی برای برگزاری همایش بین المللی هنرهای سنتی از منظر حکمت ایرانی و مبانی اسلامی، اشاره کرد. برگزاری پیوسته کارگاه های آموزشی در هر ترم توسط گروه های مختلف، از دیگر برنامه های این دانشکده هستند.

مدیر گروه معماری داخلی دانشکده هنر و معماری به برگزاری دوره های آموزش های تخصصی آزاد نیز اشاره و خاطر نشان کرد: قصد داریم این دوره های آموزشی را با همکاری دپارتمان های معماری، معماری داخلی، پارچه و لباس، در قالب تکمیل کننده تحصیلات آکادمیک برای دانشجویان دانشکده، یا به شکل دوره های کوتاه مدت / کارگاه های آموزشی برای داوطلبان آزاد برگزار کنیم.

تعامل و همکاری با سایر دانشگاه ها

استادیار دانشکده هنر و معماری بیان داشت: بخش زیادی از اساتید دانشکده هنر و معماری، اساتید مدعو از دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و هنر هستند و این مسأله تاثیر بسیار مثبتی بر کیفیت آموزشی و پژوهشی دوره ها دارد. این تعامل و همکاری به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بین دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه های تهران صورت می پذیرد.

عضو گروه فرهنگ و هنر، دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی گفت: همکاری های خوبی با گروه های هنر واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی داریم؛ البته نیازمند توسعه همکاری ها بویژه در زمینه آموزش و پژوهش هستیم. اساتید و اعضای هیأت علمی جهاد دانشگاهی جهت تدریس یا حضور در شوراهای آموزشی و پژوهشی، با دانشکده هنر و معماری همکاری دارند.

نامداری با اشاره به حضور برخی از اعضای هیأت علمی دانشکده در کمیته هنر و معماری دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، تأکید کرد که این مسأله در تعامل مثبت این دو مجموعه با هم نقش بسزایی دارد.

رشته معماری داخلی

مدیر گروه معماری داخلی دانشکده هنر و معماری گفت: دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ از جمله اولین دانشکده هایی در سطح کشور است که رشته معماری داخلی را ایجاد کرد و به نوعی، یکی از متولیان اصلی این رشته بعد از انقلاب، جهاد دانشگاهی و دانشگاه علم و فرهنگ بوده است.

نامداری، این رشته را یکی از نیازهای اساسی جامعه عنوان کرد و افزود: این رشته یکی از نیازهای اساسی جامعه محسوب می شود و در جای جای زندگی و محل کار خود، با معماری داخلی سروکار داریم. بحث رنگ، نور، متریال، مبلمان و چیدمان بر روی عملکرد، زندگی و میزان بهره مندی ما از فضاها تاثیر دارند و خوشبختانه، معماری داخلی بازار کار بسیار خوبی هم دارد چون نیاز جامعه است. در تلاش برای انعقاد چند تفاهمنامه با سازمان زیباسازی شهر تهران، شورای ملی مبلمان، انجمن صنفی مبلمان، اتحادیه مبلمان، و برخی نهادهای دیگر برای انجام طرح های مشترک هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا