قد کشیدن تدریجی برج‌ها

ساخت بناهای بلند و معماری پیچیده آن‌ها در جهان موضوع تازه‌ای نیست. شروع بلندمرتبه‌سازی در مهندسی معماری به اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست آمریکا و بعضی شهرهای اروپایی برمی‌گردد که تصاویری از آن‌ها نیز موجود است.

ساختمان بیمه که توسط ویلیام لی برون جنی بین سال‌های 1883 تا 1885 در 10 طبقه ساخته شد و اولین ساختمان بلند با سازه فولادی و دیوارهای پرده‌ای غیرباربر در طبقات فوقانی است

 

بنابراین دانش مهندسی در حدود یک قرن پیش به جایی رسید که می‌توانست ساختمان‌های بلندمرتبه را بسازد و عمده ساختمان‌های خیلی بلند جهان، در همان دوره در کشورهای پیشرفته بنا شدند. اما دانش و صنعت ساختمان‌سازی در گذر زمان از چند جنبه دستخوش تحولاتی بزرگ شده است.

فاکتورهای موثر بر پیشرفت بلندمرتبه‌سازی

مهم‌ترین جنبه این تغییر از لحاظ مواد و مصالح به کار گرفته شده در ساخت سازه‌هاست. مواد و مصالح جدید با قابلیت‌های بیشتر خود نسبت به مواد گذشته، ازجمله سبک شدن وزن و در عین حال افزایش مقاوت، امکانات بیشتری را در اختیار طراحان سازه و بنا قرار داده‌اند و نقش مهمی در تحولات ساختمان‌سازی ایفا کرده‌اند.

پیشرفت تکنولوژی، جنبه دیگری از تغییرات عظیم این حوزه را توجیه می‌کند. در گذشته شاید که معماران طرح‌ها و ایده‌هایی پیچیده برای ساخت بناهای خود داشته‌اند، اما عملاً امکان تولید و اجرای آن‌ها وجود نداشته است، در حالی که پیشرفت‌های چشمگیر فناوری در عرصه ساخت و ساز امروزه این امکان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که پیچیده‌ترین و عجیب‌ترین ایده‌های خود را از روی کاغذ به مرحله اجرا و ساخت درآورند. امکانات نوین دست طراحان را برای نوآوری باز گذاشته است و این فرصت را ایجاد کرده است تا نه تنها ساخت سازه‌های بلندتر نسبت به گذشته رواج یابد، بلکه از نظر کارآیی و ایمنی نیز از ضمانت بیشتری برخوردار باشند.

تکنولوژی‌های تهویه، تکنولوژی‌های امنیتی (در مقابل حریق، در مقابل باد در ساختمان‌های بلند، در مقابل زلزله و …)، تکنولوژی مواد نانوکربنی یا مواد بسیار سبک، کامپوزیت‌های بسیار سبک و ضدحریق و … همگی امکان بلندمرتبه‌سازی و اجرای طرح‌های پیچیده معماری را فراهم کرده‌اند.

نکته مهم دیگر این است که با فراهم شدن چنین امکاناتی، دامنه و نوع خلاقیت‌ها و ایده‌ها نیز تغییر کرده و درواقع شکوفا شده است. مثال بارز آن، ساختمان‌های بسیار بلندی است که در سال‌های اخیر در کشورهای عربی رواج پیدا کرده است.

افتتاح بلندترین هتل جهان در دبی در حالی که بلندترین سازه جهان نیز در این کشور قرار دارد

 

جنبه دیگری از تغییرات عمده به‌وجودآمده در صنعت ساختمان‌سازی، افزایش توان محاسباتی است. با به میدان آمدن کامپیوترها و پیشرفت آن‌ها، رشد و توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای محاسباتی میسر شد و امکان محاسبات پیچیده‌تر برای ساخت بناهای سخت‌تر و دشوارتر فراهم شد. اتفاقی که تا پیش از رواج کامپیوتر غیرممکن بود یا به ندرت پیش می‌آمد. ظهور امکان محاسباتی دقیق و پیشرفته فایده‌ دیگری نیز به همراه داشت و آن جلوگیری از بسیاری هزینه‌های بی‌مورد در فرآیند ساخت و ساز است و در حقیقت می‌توان گفت که عاملی موثر در بهینه‌سازی ساختمان‌ها است. این بهینه‌سازی هم از نظر وزن و هم از نظر کارآیی و قیمت تمام‌شده روی بلندمرتبه‌سازی و فناوری‌های پیچیده به کاررفته در آن‌ها تاثیر به سزایی گذاشت.

از طرفی دیگر، فناوری‌های جدید به تدریج قابلیت تجاری پیدا کردند، به این معنی که شاید پنجاه سال پیش هم وجود داشته‌اند اما به دلیل قیمت بسیار بالای خود رایج نبوده و به کار نمی‌آمده‌اند. به عنوان مثال یکی از عناصر مورد استفاده در سازه‌های خیلی بلند جدید، یک میله مرکزی یا بخش سازه‌ای مرکزی بسیار بلند در بنا است که وظیفه جذب لرزش و شوک‌ها و تنش‌ها و جابجایی‌هایی را دارد که ساختمان‌های بلند معمولاً بر اثر وزش باد تحمل می‌کنند. مواد و مصالح استفاده‌شده در این بخش از سازه به‌تدریج طی چند دهه گذشته دچار تحول شده و انواع و اقسام مواد نانوکربنی، کامپوزیت‌های بسیار سبک و مقاوم و موادی از این قبیل در این بخش از سازه‌های بلند مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

عامل موثر دیگر در تحولات اخیر ساخت و ساز بناهای بلندمرتبه، هوشمندسازی آن‌ها در دو بخش سازه‌ای و تاسیسات ظاهری است. در بسیاری از این ساختمان‌های پیشرفته با قرارگیری سنسورهایی در مناطق مختلف، وضعیت حفاظتی سازه در هر لحظه قابل پایش و بررسی است و در صورت بروز هرگونه حادثه، وضعیت ساختمان به دقت شناسایی می‌شود. رواج اینترنت اشیا نیز در بخش ظاهری ساختمان‌ها علاوه بر ایجاد امکانات بیشتر و تسهیل‌سازی امور، به کاهش چشمگیر مصرف انرژی منجر شده است.

همه این پیشرفت‌ها دلیلی بر بروز تحول در صنعت ساخت و ساز و همچنین رواج بلندمرتبه‌سازی نسبت به گذشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درسته باعث میشن جذابیت های طبیعی به چشم نیان، ولی خودشون (برجها) گاها تصاویر زیبایی خلق میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا