نگارش مقالات علمی به عنوان جزای مجرمین

طبق اعلام رسمی این خبر توسط حمید رضا زارع، دادرس محاکم عمومی شهرستان مهریز استان یزد، پرونده شکایت از قصور پزشکی دو تن از پزشکان متخصص مورد بررسی دادگاه قرار گرفته و حکم نهایی برای آن صادر شده است.

در این پرونده که به شکایت از دو پزشک متخصص در رشته‌های بیهوشی و جراحی عمومی اختصاص دارد، نظر نهایی پزشکی قانونی اعمال شده و میزان جرم هریک از این دو پزشک معین شده است.

به گفته زارع، متخصص بیهوشی به علت عدم رعایت نظامات دولتی و پزشکی و عدم پایش بیمار قبل و حین بیهوشی و همچنین عدم مراقبت بعدی در احیاء، به میزان 60 درصد و متخصص جراحی عمومی به علت رعایت نکردن نظامات دولتی و پزشکی و عدم اِعمال مدیریت پزشکی در زمان حضور در اورژانس، اتاق عمل و همچنین عدم مراقبت در زمان جراحی و نظارت بر امر بیهوشی و احیاء، به میزان 10 درصد دیه کامل مرد مسلمان محکوم شده‌اند.

دادرس محاکم عمومی شهرستان مهریز همچنین درخصوص محکومیت این دو پزشک به حبس تعزیری گفته است: «در رابطه با جنبه عمومی بزه ارتکابی با استناد به ماده 616 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375، متخصص بیهوشی به 2 سال حبس تعزیری و متخصص جراحی به 1 سال حبس تعزیری محکوم گردیدند.»

هرچند که باید گفت این مجازات با استناد به مواد 37، 38 و 39 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392مورد تخفیف واقع شده‌اند و به 6 ماه برای پزشک متخصص بیهوشی و 91 روز برای پزشک متخصص جراحی عمومی تقلیل یافته‌اند. همچنین قابل ذکر است که با استناد به مواد 68، 70 و 86 همان قانون، جزای نقدی جایگزین مجازات حبس می‌شود.

براساس اعلام این مقام قضایی و با استناد به بند ژ ماده 23 قانون مجازات اسلامی، هر یک از این دو مجرم، به عنوان مجازات تکمیلی، به نگارش 5 مقاله علمی محکوم شده‌اند و شرط پذیرش این مقالات از طرف دادگاه، تایید 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از نگارش است.

 

منبع: عصر فرهنگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا