دنیای شگفت‌انگیز زیر قطب جنوب

یک هیئت از دانشمندان در مأموریتی که از سوی سازمان غیردولتی مدافع محیط‌زیست، با نام سازمان صلح سبز (Greenpeace) برنامه‌ریزی‌شده است، عکس‌های عجیب و شگفت‌انگیزی از عمق اقیانوس قطب جنوب تهیه کردند که در نخستین سری از این عکس‌ها، زندگی شگفت‌انگیز متنوع و وافری را در عمق تاریکی یخ‌های قطب مشاهده می‌شود.

امروزه نیاز به حفاظت بخش اقیانوس قطب جنوب شدیداً احساس می‌شود چراکه گرم شدن شبه‌جزیره قطب جنوب سریع‌تر از هر مکان دیگری در زمین رخ می‌دهد. کمیته بین‌المللی حفاظت از منابع دریایی قطب جنوب در جلسه‌ای که در ماه اکتبر در استرالیا برگزار خواهد شد، در نظر دارد چنین پناهگاهی را در این اقیانوس ایجاد کند.

در این مأموریت، آن‌ها توانستند شناورهای پیشرفته‌ای را از کشتی آرکتیک سانرایز (Arctic Sunrise) سازمان صلح سبز راه‌اندازی کرده و به کار گرفته و موفق به کشف زیستگاه‌های جدیدی در این بخش از کره زمین شوند. درواقع هدف اصلی از این مأموریت، کشف موجودات جدید و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با آن است که به کمک آن بتوان به‌طور بیشتر و با حس قدردانی بهتری به اقیانوس قطب جنوب نگاه کرد. هدف دیگر انجام این مأموریت، پشتیبانی و حمایت برای ایجاد بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده طبیعی در جهان عنوان‌شده است. این منطقه در حدود هفتصد هزار مایل مربع (یک میلیون و هشتصد و دوازده هزار و نهصد و نود و یک مترمربع)  را شامل می‌شود که  پناهگاه اقیانوس قطب جنوب بوده و ماهیگیری صنعتی در آن ممنوع است.

امروزه نیاز به حفاظت بخش اقیانوس قطب جنوب شدیداً احساس می‌شود چراکه گرم شدن شبه‌جزیره قطب جنوب سریع‌تر از هر مکان دیگری در زمین رخ می‌دهد. کمیته بین‌المللی حفاظت از منابع دریایی قطب جنوب در جلسه‌ای که در ماه اکتبر در استرالیا برگزار خواهد شد، در نظر دارد چنین پناهگاهی را در این اقیانوس ایجاد کند. این کمیته برنامه مذکور را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده و با توجه به اهمیت آن؛ تلاش می‌کند زیستگاه‌های قطبی از نابودی نجات پیدا کنند.

دیوید هاربر (David Harbour) بازیگر و ستاره یک سریال علمی – تخیلی آمریکایی به نام موارد عجیب (Stranger Things)، ماه گذشته از مسئولان سازمان صلح سبز درخواست کرد که چگونه می‌تواند توجه عمومی جهانیان را نسبت به این موضوع یعنی نابودی زیستگاه‌های قطب جنوب جلب کند تا آن‌ها به وی اجازه دهند به گروه پژوهشی که عازم قطب جنوب است ملحق شده و سوار بر این کشتی پژوهشی شود. مرکز پژوهشی سازمان صلح سبز نیز از وی درخواست می‌کند حداقل دویست هزار ریتیوت در شبکه‌های مجازی در رابطه با پنگوئن‌ها داشته باشد که دیوید هاربر با موفقیت این کار را انجام می‌دهد. هاربر و الیسون سودول (Alison Sudol) ستاره فیلم جانوران فوق‌العاده (Fantastic Beasts) در حال حاضر روی کشتی آرکتیک سانرایز در اقیانوس قطب جنوب هستند. هابر هدف‌هایی را در این سفر دنبال می‌کند که امیدوار است به آن‌ها دست پیدا کند.

در حال حاضر انواع ستاره‌های دریایی (sea stars)، ستاره‌های شکننده (brittle stars)، ستاره‌های خورشیدی (sunstars)، ستاره‌های دریایی با نام زنبق دریایی (Crinoids)، ستاره‌های قرمز درخشان و سبد ستاره‌ها (basket stars) در اقیانوس قطب جنوب زندگی می‌کنند که بسیار شگفت‌انگیز هستند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: huffingtonpost

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا