علم نیازمند حضور زنان توانمند

مجمع عمومی سازمان ملل با هدف دستیابی کامل و توانمندسازی زنان و دختران و مشارکت فعال آنها در علم، با تصویب قطعنامه A/RES/70/212، تاریخ 11 فوریه (22 بهمن) را به نام روز بین المللی زنان در علم (International Day of Women and Girls in Science ) نامگذاری کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت این روز تأکید کرد: نیازمند تشویق و حمایت از زنان و دختران هستیم تا بتوانند به حداکثر پتانسیل خود به عنوان نوآوران و محققان علمی دست پیدا کنند.  

براساس مطالعه صورت گرفته در 14 کشور، احتمال حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان دختر با مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در حوزه های مرتبط با علم به ترتیب 18، 8 و 12 درصد است؛ درحالیکه این آمار برای دانشجویان پسر 37، 18 و 6 درصد است.

(دکتر کاترین هوپر در ایستگاه تحقیقاتی آلمان در قطب جنوب، تصویر: WMO)

شکاف جنسیتی قابل توجه در حوزه STEM

باوجود بهره مندی از آموزش های (نسبتا) برابر، نسبت زنان دارای مدارج بالا در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در سراسر جهان بسیار کمتر از مردان است.

توانمندسازی زنان و دختران و مشارکت فعال آنها در حوزه های مختلف علم، همواره یکی از موضوعات مورد توجه سازمان ملل بوده است که نه تنها به توسعه اقتصادی جهان کمک می کند، بلکه گامی مهم در مسیر دستیابی به اهداف برنامه توسعه پایدار محسوب می شود.

آمارها نشان می دهند، در رشته هایی مانند زیست شناسی و روانشناسی، برابری جنسیتی بیش از رشته هایی مانند علوم کامپیوتر و مهندسی است و باوجود افزایش تعداد زنان در حوزه های مختلف STEM، مشکل همچنان به قوت خود باقی است. درحالیکه 41 درصد فارغ التحصیلان دکترا را زنان تشکیل می دهند، اما تنها 28 درصد آنها عضو هیأت علمی دانشگاه ها هستند.

بیشتر بخوانید:

این مشکل حتی در بخش نویسندگان اول مقاله ها نیز دیده می شود؛ بررسی صورت گرفته توسط محققان آلمانی نشان می دهد، پژوهشگران زن اغلب در بین نویسندگان اول / آخر مقاله های علمی چاپ شده در مجلات معتبر جای ندارند.

افزایش حضور زنان در حوزه STEM نیازمند تغییر زیرساخت ها و فرهنگ های سازمانی است؛ به عنوان مثال، با حضور یک فیزیکدان زن در سمت صدر اعظم آلمان (آنگلا مرکل)، تغییراتی از جمله ارائه مرخصی به مادران، فراهم کردن امکانات مهدکودک، کاهش ساعات کاری زنان باردار، برای زنان در نظر گرفته شده است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: UN / panorama

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا