پرتوهای فرابنفشی که به سلامتی آسیب نمی‌رسانند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،از دهه‌های پیش تاکنون مشخص بود که طیف وسیعی از پرتوهای "فرابنفش"، با از بین بردن پیوندهای مولکولی که "DNA" ها را به هم متصل می‌سازند، موجب نابودی باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند. ولی متاسفانه این امواج همچنین سبب ایجاد "سرطان پوست" و "آب مروارید" می‌شوند. با این حال دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که طیف محدودی از پرتوهای ""UVC می‌توانند ویروس‌هایی که به وسیله "هوا" انتقال می یابند را نابود سازند بدون اینکه به انسان آسیب برسانند.

یک تیم تحقیقاتی ازدانشگاه کلمبیا به رهبری پروفوسوردیوید جی برنر اخیرا دریافتند که "پرتوهای فرابنفش برد دور" می توانند باکتری  "MRSA"را بدون آسیب رساندن به پوست انسان نابود سازند. این باکتری معمولا باعث ایجاد عفونت در زخم‌های حاصل از جراحی می‌شود.

طی آخرین مطالعات آن‌ها، این تیم، پرتوهای "UVC" را بررسی کردند که در بالای سر قرار می‌گیرد. هدف آن‌ها این بود که ببینند آیا این پرتوها می‌توانند ویروس‌های هوا را از بین ببرند یا نه. به همین منظور، ویروس "H1N" (آنفولانزا) را درون یک محفظه آزمایشی که میزان کمی اشعه دریافت می کرد، قرار دادند. برای کنترل این تست، همچنین این ویروس را در محفظه ای قراردادند که هیچ گونه اشعه‌ای دریافت نمی کرد.

یافته‌های دانشمندان حاکی از آن است که با وجود اینکه پرتوهای "UVC" برد دور ویروس‌ها را نابود می‌کنند ولی برای سلامتی انسان خطرناک نیست.

برنرگفت: پرتوهای "UVC" برد دور، دارای طیف بسیار محدودی هستند و نمی‌توانند از طریق لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست یا اشک چشم به داخل بدن نفوذ کنند. بنابراین خطری برای سلامتی انسان محسوب نمی‌شوند. این در حالی است که چون اندازه باکتری و ویروس‌ها، بسیار کوچک تر از سلول های انسان است، این اشعه می‌تواند به "DNA" آن‌ها نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد.

اگرمطالعات بیشتری این یافته‌ها را تصدیق کند، امید است که پرتوهای "UVC" برد دور که در بالای سر قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از گسترش ویروس‌های هوایی در فضاهای عمومی مانند بیمارستان ها، مطب پزشکان، مدارس، فرودگاه‌ها و هواپیماها استفاده شوند.

نتایج این مطالعه در مجله "گزارشات علمی" منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا