گردشگری یک حوزه خلاقانه است

پرچکانی تأکید کرد: موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ با رویکرد کارآفرینانه در حوزه گردشگری، از حدود سه سال قبل فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دلایلی فعالیت آن متوقف شد. فعالیت این موسسه بار دیگر، با اتخاذ یک رویکرد جدید و در قالب هلدینگ گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد. رویکرد اصلی این موسسه، کارآفرینی در حوزه گردشگری است و در حال حاضر در بخش های مختلف شامل: گردشگری، فناوری گردشگری، هتلداری، مدیریت مقاصد گردشگری و کلینیک گردشگری فعالیت دارد.

وی افزود: واقعیت این است که دانشجویان و فارغ التحصیلان گردشگری فاقد مهارت کافی در بازار کار هستند و افرادی که مهارت دارند، علم گردشگری کافی ندارند. موسسه توسعه پایدار، بستری است که زمینه کسب علم و مهارت توامان را فراهم می کند. این موسسه هم راستا با دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ فعالیت کرده و در تلاش است تا شکاف میان آموزش های دانشگاهی و بازار کار را پر کند. 

عضو گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ بیان داشت: گردشگری یک حوزه خلاقانه است و فضای ایده پردازی و انعطاف پذیری بالایی دارد. طرح یک ایده با توجه به ماهیت ذهنی آن فارغ از هر قید و بندی است ولی اجرای آن مستلزم توجه به قوانین حقوقی، مالی و غیره است. در حوزه ایده پردازی، بانک ایده داریم و دانشجویان می توانند ایده های خود را در این بانک ثبت کنند و مشاوران مجموعه به آنان در اجرایی کردن ایده خود، مشاوره های لازم را می دهند. در ایران یا هر کشور دیگری، اگر ایده خوبی داشته باشید، سرمایه گذار خود را جذب خواهید کرد.

وی گفت: یکی از سیاست های اصلی هلدینگ گردشگری، جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان فعال و کمک به آنها در پیاده سازی ایده هایشان است. به عنوان مثال، اپلیکیشن "راهنماتل" در ابتدای کار، ایده خلاقانه یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ بود که با چند ماه کار مداوم و ارائه مشاوره های لازم برای بهینه سازی این ایده، به مرحله اجرایی رسیده و در نهایت، اپلیکیشن طراحی و رسما معرفی شد.

به گفته پرچکانی، راهنماتل می تواند در سطح بین المللی پاسخگو باشد و حتی به کشورهای دیگر منتقل شود. این اپلیکیشن یکی از دستاوردهای مهم پژوهشی و دانش بنیان دانشگاه علم و فرهنگ و از دستاوردهای دانشکده گردشگری است.

مدیرعامل موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ خاطر نشان کرد: اپلیکیشن راهنماتل به 5 زبان، در 7 بخش خدمات گردشگری، در گستره 14 شهر داخلی و 5 شهر خارجی (در کشورهای ترکیه، روسیه، ارمنستان، عراق و مالزی) به سه گروه گردشگران ایرانی داخل کشور، گردشگران ایرانی خارج از کشور، و گردشگران خارجی در دو نسخه اندروید و iOS طراحی و پیاده سازی شده و از بهمن 96 در دسترس عموم مردم و راهنمایان خواهد بود.

شایان ذکر است، راهنماتل در دومین همایش ملی ناصر خسرو (آذر 96)، عنوان برترین ایده های نو و خلاقانه حوزه گردشگری را به خود اختصاص داد.

سامانه گردشگری سلامت

پرچکانی در ادامه طرح های کارآفرینی گردشگری، به سامانه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: کارگروهی تحت عنوان "سپهر سلامت آرامش" در دانشگاه علم و فرهنگ تشکیل شده است. این طرح شامل راه اندازی یک پرتال پنج زبانه است که در حوزه های: ناباروری، دندانپزشکی، چشم پزشکی، سلول درمانی و پوست، آب گرم در حوزه بین الملل، فعالیت می کند.

وی افزود: رویکرد اصلی سامانه گردشگری سلامت، معرفی دستاوردهای پزشکی کشور به 5 زبان است. این سامانه با توجه به دو مزیت پزشکی کشور – ارزان بودن خدمات پزشکی و خوشنامی پزشکان ایران – طراحی شده است و در شروع کار از ظرفیت های جهاد دانشگاهی مانند جهاد دانشگاهی واحد البرز، پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه ابن سینا استفاده خواهد شد.

مدیر عامل هلدینگ گردشگری علم و فرهنگ عنوان کرد: حوزه فعالیت این سامانه، بین المللی است و تلاش می کند با ایجاد شرایط مناسب، خدمات گردشگری پزشکی را به بیماران خارجی ارائه کرده و درعین حال، برای کشور ارزآوری داشته باشد. تمام شهرهای کشور قابلیت ارائه خدمات پزشکی در سطح بین المللی را ندارند لذا در سامانه گردشگری سلامت، 14 شهر بزرگ کشور (مانند تهران، اصفهان، مشهد، یزد) که قادر به ارائه خدمات مطلوب پزشکی هستند، مشخص شده اند.

پرچکانی خاطر نشان کرد: این سامانه، علاوه بر ارائه خدمات گردشگری سلامت به بیماران خارجی، نوعی تسهیل گری درمان برای بیماران داخلی محسوب می شود. مردم شهرهای مختلف ایران می توانند از طریق این سامانه، بدون نیاز به طی کردن مسافت های  طولانی و با صرف هزینه های مناسب، خدمات درمانی مطلوب را در نزدیک ترین مرکز به محل سکونت خود دریافت کنند.

کاربران می توانند به زبان های فارسی، عربی، کردی، ترکی استانبولی و انگلیسی، مراکز و مقصد گردشگری سلامت را جستجو کنند. در این پرتال، پکیج های تصویری لحاظ شده و بعد از دو سال، تمامی دستاوردهای پزشکی کشور به صورت آرشیو شده قابل مشاهده خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به سایت های www.tourismusc.ir، www.rahnamatel.com ، www.medicaltourismusc.ir و همچنین کانال تلگرامی این مجموعه، یادآور شد دسترسی به ما برای دانشجویان و ایده پردازان کار ساده ای است و در تلاش خواهیم بود با یاری آن ها خلاقیت، کارآفرینی و مشارکت را در عمل پیاده سازی نموده و در مسیر آبادانی کشور عزیزمان حرکت نماییم.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا