نقش بزرگ مارها در تکثیر گیاهان

بسیاری از ما چرخه حیات را به روش خاص می‌شناسیم، شکارچی، یک موجود دیگر را شکار می‌کند، خود شکارچی می‌میرد و تجزیه شده و بخشی از خاک می‌شود و از آن خاک، گیاهانی رشد می‌کنند که آن موجود شکار شده از آن تغذیه می‌کنند. این حلقه در عمل در حیات‌وحش اتفاق می‌افتد ولی تنها روش بقای گیاهان به حساب نمی‌آید.

دانشمندان به‌تازگی به نقش برجسته مارها در توسعه گیاهان در جهان پی برده‌اند. بر اساس یافته‌های آن‌ها، مارها نقشی کلیدی در انتشار دانه گیاهان در جهان دارند و بدون آن‌ها، بسیاری از گیاهان با مشکلاتی در پخش کردن دانه‌های خود روبرو خواهند بود. این امر برای بسیاری از ما عجیب به نظر می‌رسد ولی پس از خواندن نحوه انجام این کار، منطق طبیعت برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

یکی از مواد غذایی محبوب مارها، موش‌ها هستند. موش‌ها دانه‌های گیاهان را می‌خورند و در بسیاری از مواقع این دانه‌ها را داخل دهان خود نگاه می‌دارند تا در ساعات آتی آن را ببلعند. حال مارها با خوردن این موجودات، عملا دانه‌های موجود در دهانشان را نجات می‌دهند و موجب می‌شوند تا این دانه‌ها با حرکت کردن مار به نقاط مختلف انتقال پیداکرده و موجب تکثیر گیاهان شود.

دانشمندان مسئول این تحقیقات، تعداد 50 گونه مختلف از مارها را مورد برسی قرار داده و تعداد زیادی از مارهایی که در موزه‌ها حفاظت‌شده بودند را مورد کالبدشکافی قراردادند. این امر موجب شد که در معده 22 مورد از آن‌ها بیش از 17 نوع از دانه گیاهان رونده، 25 نوع گل و چندین نوع دیگر از دانه گیاهان کشف شود. مجموع دانه‌های کشور شده، 971 عدد بود. جالب این است 11 نوع مختلف از دانه‌های دارای قابلیت باروری در بدن یکی از مارها قرارگرفته بود.

به‌این‌ترتیب این امر به‌عنوان سندی بسیار مستحکم برای نشان دادن نقش مارها در انتشار و تکثیر گل‌ها و گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته هنوز بررسی تفکیکی گونه‌های مختلف مارها و نقش هریک از آن‌ها در انتشار این دانه‌ها به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا