شناسایی جنسیت بر اساس نحوه تایپ

ممکن است دوربین کامپیوتر یا لپ‌تاپ ، چهره شما را بشناسد اما صفحه‌کلید قادر است جنسیت شما را تشخیص دهد. به کمک یک برنامه کامپیوتری جدید تا 95.6 درصد امکان تشخیص جنسیت فرد تایپ کننده مشخص می‌شود. در این تحقیقات، مهندسان کامپیوتر یک نرم‌افزار تایپ را روی کامپیوتر شخصی 75 داوطلب نصب کردند. از این 75 داوطلب، 36 نفر مرد و 39 نفر زن بوده‌اند که محققان کار آن‌ها را با کامپیوتر به مدت ده ماه زیر نظر گرفتند.  

این گروه تحقیقاتی، استفاده از کلیدواژه‌های دینامیک و پویا را به‌عنوان راهکار ارزان و کارآمد برای شناسایی جنسیت کاربران ناشناخته کامپیوتر در تحقیقات جنایی، مانند مواردی از قبیل تخلفات سایبری یا سرقت هویت پیشنهاد کردند.

در ادامه پژوهشگران برنامه‌ای به نام ISqueezeU را که مهندسان کامپیوتر طراحی کرده بودند، برای محاسبه نسبی ویژگی‌های مختلف تایپ در تعیین عوامل جنسیتی به کار گرفتند. برخی از این ویژگی‌های مختلف تایپ برای تعیین عوامل جنسیتی عبارت‌اند از: زمان بین دو حرکت لمس کلیدواژه و یا مدت‌زمان فشار بر یک کلید خاص. در این برنامه چندین ویژگی نسبت به دیگر ویژگی‌ها مفیدتر هستند. برای نمونه می‌توان گفت: میانگین زمان بین فشاری که روی کلید N وارد می‌شود تا فشاری که بر کلید O وارد می‌شود، بسیار مفیدتر از میانگین زمان بین فشاری که روی کلید M وارد می‌شود تا فشاری که بر روی کلید O وارد می‌شود، است.  

پژوهشگران سپس این برنامه را با استفاده از پنج مدل یادگیری تایپ آزمایش کردند. این برنامه‌های کامپیوتری بر اساس داده‌های موجود یادگیری ساخته‌شده‌اند. هر پنج مدل قادر به‌پیش بینی دقیق جنسیت تایپ کننده بیش از 78 درصد بوده‌اند و موفق‌ترین مدل، جنسیت بیش از 95 درصد از تایپ کننده‌ها را درست و دقیق تشخیص داده بودند.

این گروه تحقیقاتی، استفاده از کلیدواژه‌های دینامیک و پویا را به‌عنوان راهکار ارزان و کارآمد برای شناسایی جنسیت کاربران ناشناخته کامپیوتر در تحقیقات جنایی، مانند مواردی از قبیل تخلفات سایبری یا سرقت هویت پیشنهاد کردند. پژوهشگران قصد دارند در ادامه این پروژه، داده‌های خود را با داوطلبان بیشتری گسترش دهند. آن‌ها در نظر دارند به بررسی این مسئله بپردازند که آیا ترکیب متغیرهای دیگر مانند عادت به استفاده از یکدست بیش از دست دیگر و یا سطح تحصیلات می‌تواند دقت تشخیص را افزایش دهد یا خیر؟

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا