داروی ایرانی درمان آلزایمر مجوز ورود به بازار گرفت

دکتر شاهین آخوندزاده در حاشیه چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی به ایرنا گفت:یک دارو به نام 'ممانتین' برای درمان آلزایمر متوسط تا شدید در جهان وجود دارد که آزمایش ها و تحقیقات انجام شده ثابت کرد که زعفران همانند این دارو عمل می کند.

وی اظهار کرد: در مرحله اول اثبات شد زعفران برای آلزایمر خفیف موثر است و همچنین در مطالعات بعدی نشان داده شد که این گیاه برای آلزایمر متوسط تا شدید نیز کارایی دارد.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:می توان ادعا کرد که تمام این تحققیات از پایه تا مطالعات بالینی و ورود به بازار کاری کاملا بومی بوده است.

آخوندزاده با بیان اینکه در طب سنتی اعتقاد بر این است که زعفران سبب تقویت حافظه شده و اثرات ضدافسردگی دارد، افزود: مطالعات اولیه این موضوع در سال های اخیر برروی حیوانات توسط یک محقق در مشهد انجام شده اما مطالعات بالینی تا آن زمان در این زمینه انجام نگرفته بود.

وی بیان کرد: از سال گذشته گروه ما در مجموعه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مطالعات بالینی متعددی ثابت کردند که زعفران اثر ضد افسردگی قابل توجهی دارد.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: توانستیم داروی ضد افسردگی با عنوان 'سافرومد' را تولید کنیم و این دارو در فارموکوپی ( فهرست دارویی )ایران قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه 90 تا 95 درصد تولید زعفران دنیا در ایران انجام می شود، گفت: نباید به فکر فروش این گیاه به صورت خام باشیم که ارزش افزوده چندانی برای ما ندارد بکله باید محصولات فراوری شده آن را عرضه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا