فناوری‌های فضایی تعادل قدرت آفریقا را تغییر داده‌اند

فضا برای انسان امری جدید نیست ولی کشورهایی هستند که به‌تازگی پای خود را به فناوری‌های فضایی بازکرده‌اند و در این میان این فناوری‌ها می‌توانند قاره کهن آفریقا را با تغییرات بزرگ سیاسی و اقتصادی روبرو کنند. در سال 2013 بود که در یک قرارداد مخفیانه بین فرانسه و مراکش، نخستین ماهواره مراکش با نام ماهواره محمد V-A برنامه‌ریزی شد و در اواخر سال 2017 بود که این ماهواره به‌سوی فضا ارسال شد.

ارسال این ماهواره، تعادل قدرت را در منطقه به هم‌ریخت. مراکش اعلام کرده است که از این ماهواره برای اهداف نقشه‌برداری و مدیریت بلایای طبیعی استفاده خواهد کرد ولی در عمل پتانسیل بالایی برای جاسوسی منابع نظامی کشورهای همسایه‌ای مانند الجزایر و اسپانیا وجود دارد که شرایط در منطقه را تغییر داده است.

در این میان این کشور در این عرصه تنها نیست، آفریقای جنوبی از 1999 در این رده فعالیت دارد و کشورهایی مانند نیجریه و غنا نیز برنامه‌های فضایی مخصوص به خود را دارند. در این میان اتحادیه آفریقا قصد دارد تا شرایط را به بهترین وجه بری منفعت قاره سیاه مدیریت کند.

از رفاقت تا رقابت

در این شرایط، در حال حاضر بسیاری از فناوری‌های فضایی آفریقا به کمک شرکای بزرگی از سایر قاره‌ها انجام می‌شود که توانایی‌های آن‌ها در این رده، پیش‌ازاین اثبات‌شده است. برای مثال ماهواره کشور غنا، علیرغم ساخته‌شدن توسط این کشور، توسط ناسا به فضا ارسال شد یا مورد مراکش با همکاری با فرانسه انجام‌شده است.

بااین‌وجود این شرایط به همین نحو باقی نخواهد ماند. این کشورها به‌تدریج در حال بهبود شرایط و زیرساخت‌های خود هستند تا بتوانند در آینده‌ای نه‌چندان دور، به‌صورت خودجوش به ارائه فناوری‌های فضایی دست بزنند. این فناوری‌ها موجب می‌شوند تا این قاره بتواند به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود به‌تدریج به یک نقطه کانونی در جهان بدل شود. در این میان در داخل آفریقا و خارج از آفریقا شاهد تغییر قدرت ناشی از این فناوری‌ها هستیم. کشورهایی مانند مراکش با ارسال ماهواره خود به یک سطح جدید از قدرت رسیده‌اند و کشورهای دیگر نیز با پروژه‌های هیجان‌انگیزی مانند ارسال انسان به فضا و ارائه ماهواره قاره‌ای در آفریقا، راه خود را در این مسیر جدا کرده و با بزرگان غربی مانند تسلا نیز پنجه به پنجه شده‌اند. این رقابت بدون شک می‌تواند آینده قاره آفریقا را تغییر بدهد.

منبع: Science American

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا