تولید 20 قلم داروی بایو-تک در کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر حسین وطن پور روز چهارشنبه در اولین کنگره داروسازی نوین ایران اظهار کرد: شکل داروسازی در شرف تغییر است و ما نیاز داریم که برای این تغییر آماده شویم؛ امروزه صحبت از دخالت ژن در درمان بیماری ها می شود که یکی از سوژه های تحقیقاتی به روز دنیا است، همچنین نقش ویروس ها در درمان سرطان ها مطرح است.

وی افزود: امروزه ما با استفاده از تکنولوژی نانو تقریبا درحال تغییر فارماکوژنتیک تعداد زیادی از مواد اولیه دارویی هستیم.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: ما در برخی حوزه های داروسازی صادرکننده دانش هستیم و این موفقیت به همت اساتید دانشگاهی، توسعه دانشکده های داروسازی، توسعه رشته های تخصصی و دانشکده ها و همت و تلاش نخبگان و جوانان کشور در داخل و خارج از کشور است که به آنها همیشه افتخار می کنیم.
وطن پور افزود: امروز برای ما نیروی انسانی سرمایه است؛ ما دهه های صنعتی و کشاورزی را گذرانده ایم و درحال حاضر عصر فناوری اطلاعات است که سرمایه گذاری زیادی در این حوزه شده و در آینده بحث ژن و ژن تراپی مطرح خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تجارب نخبگان ایرانی و به خصوص تجارب ایرانیان خارج از کشور که امروز درهای کشور به روی همه آنها باز است، بتوان به موفقیت های چشم گیری در این زمینه دست یافت؛ در دفتر توسعه فناوری های وزارت بهداشت امکانات خوبی در اختیار آنان گذاشته شده است.
وطن پور با اشاره به عقد قراردادهایی در حوزه سلول درمانی با کشور کره جنوبی گفت: در حدود 50 درصد بیمارستان های کشور بحث سل تراپی مطرح و توسعه یافته است به طوری که محققان و پزشکان زیادی از سلول در درمان بیماری ها استفاده می کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین ابراز امیدواری کرد که با تکیه بر دانش داروسازی نوین و تغییراتی که در داروسازی در حال شکل گیری است، بتوان جایگاه علمی کشور را در رتبه های بالای جهانی حفظ کرد.

** دستیابی به تکنولوژی در گرو توجه به توانمندی های بین المللی
دکتر فیضی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در مراسم افتتاح اولین کنگره داروسازی نوین گفت: بدون توجه به توانمندی های بین المللی دستیابی به توانمندی های بین المللی محقق نمی شود؛ اگر بتوانیم با دید هم افزایی به توانمندی های بین المللی توجه کنیم، می توانیم به سمت پیشرفت حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه امروزه استفاده از تکنولوژی های نوین در رشته داروسازی بسیار مورد توجه است، افزود: ابعاد مختلف سرویس دهی در داروخانه ها که پیشرفت های نوینی در دهه اخیر یافته تا موارد دیگر ازجمله ورود بایوتکنولوژی در علم داروسازی، استفاده از سیستم نانوتکنولوژی در دارورسانی به اندام های مختلف، پایش عملکرد داروها و اندازه گیری تاثیر داروها در اندام ها و بافت ها و پیگیری وضعیت عملکرد داروها از شاخص های بسیار مهمی است که امروزه به دلیل وجود تکنولوژی های نوین دستیابی به آنها بسیار سهل شده است.
فیضی ادامه داد: موضوع دیگر بحث استفاده از مولکول ها و سلول ها است که می طلبد در علم داروسازی، داروسازان و محققان ما توجه جدی به این موضوع و داروسازی نوین داشته باشند.
معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از رسالت های دانشگاه شهید بهشتی فراهم کردن بستر لازم برای گسترش ارتباطات بین الملل است؛ این دانشگاه در سال 2017 از نظر بین المللی، توانسته اعتباربخشی بین المللی کسب کند که موفقیت بزرگی است و امیدواریم در آینده با همکاری اساتید بتوانیم ارتباطات بین المللی را افزایش دهیم.
اولین کنگره داروسازی نوین از امروز تا جمعه بیستم بهمن ماه به مدت سه روز در مرکز همایش های رازی درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا