راز تولیدمثل بدون جفت‌گیری در خرچنگ‌های خاردار

بسیاری از موجودات زنده برای بقا نیاز به انواع ماده و نر دارند.در این میان موجوداتی هم هستند که  از این قاعده مستثنا به‌حساب می‌آیند. در میان این موجودات، یک مورد بسیار نادر نیز وجود دارد که گونه‌ای از خرچنگ‌های خاردار است. این خرچنگ‌ها برای نخستین بار در دهه 90 میلادی در آکواریوم‌هایی در آلمان مشاهده  شدند و پس از آن دانشمندان به دنبال یافتن ریشه این موجودات بوده‌اند.

این خرچنگ‌ها در حال حاضر ماداگاسکار را به تصرف خود درآورده‌اند و با توجه به تولیدمثل سریع و بدون نیاز به جفت‌گیری در آن‌ها، شرایط زیست‌بوم این منطقه با خطر روبرو شده است. این امر موجب شده است تا اتحادیه اروپا  ورود این خرچنگ‌ها را ممنوع کند زیرا ممکن است موجب انقراض سایر گونه‌های آبزی شوند.

حال دانشمندان با بررسی و تحقیق خود دریافته‌اند که این خرچنگ‌ها در حقیقت حاصل ترکیب دو نوع مختلف خرچنگ دیگر هستند که در ترکیب این دو نژاد،فرایند عجیب تکاملی  رخ‌داده است. البته این امر که چگونه تولیدمثل تکثیری و بدون جفت‌گیری در این موجودات رخ‌داده است، یک سوال بی‌پاسخ به‌حساب می‌آید. بااین‌حال این یافته‌ها می‌توانند در آینده‌ای نزدیک به کشف اطلاعات جدیدی درباره این موجودات منتهی شده و شاید راز آن‌ها را بیش از این نیز فاش کنند.

درهرصورت برای جلوگیری از نابودی 6 نوع دیگر خرچنگ در ماداگاسکار به‌واسطه حضور این نوع خرچنگ، تحقیقات باید ادامه پیدا کنند تا راهی برای کنترل این موجودات یافته شود.

منبع:  nature

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا