پرتاب موفقیت آمیز موشک سنگین فالکن

شرکت اسپیس اکس و ایلان ماسک، نامهایی شناخته شده برای دوستداران نجوم و فضانوردی به‌حساب می‌آیند. در این میان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اسپیس اکس را باید موشک‌های فالکن دانست. موشک سنگین فالکن بانام فالکن Heavy به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای اسپیس اکس شناخته می‌شود و سرانجام این موشک در نیمه‌شب امشب به فضا پرتاب شد.

این موشک که در میان دیواره‌ای از آتش و دود از زمین به‌سوی فضا روانه شد، در حقیقت نیرومندترین موشک ساخته‌شده توسط بشر به‌حساب می‌آید و به همین دلیل نیز این پرتاب به‌عنوان یک نقطه تاریخی در صنایع فضانوردی ثبت خواهد شد. شلیک اولیه این موشک کاملاً طبق برنامه پیش رفت و در ادامه هم سیستم‌های سه‌گانه بوستر موشک، با موفقیت از عهده وظایف خود در مسیر ارسال فالکن Heavy به فضا برآمدند.

یکی از نکته‌های جالب در این زمینه این بود که این موشک، یکی از خودروهای تسلا را نیز به همراه خود به فضا برده بود و به همین دلیل نیز ایلان ماسک تبلیغات رسانه‌ای فراوانی دراین‌باره انجام داد. موشک فالکن Heavy ازنظرهای مختلفی بسیار مهم است که یکی از آن‌ها، کاهش چشمگیر هزینه ارسال به فضا برای دولت‌های جهان است. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که موشک طراحی‌شده توسط ناسا، برای هر بار شلیک نیاز به رقم 1 میلیارد دلار دارد ولی موشک فالکن Heavy برای هر بار پرتاب تنها 90 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

 

منبع: theguardian

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا