فاصله ایمنی با اختاپوس

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین،دکتر علی قنبری مطلق بیان کرد: سالیانه بیش از 100 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا شده و حدود 50 هزار نفر نیز هر ساله به علت مبارزه با سرطان جان خود را از دست می دهند. سرطان هایی که در ایران بروز بالاتری دارند در مردان سرطان معده، پروستات و در زنان سرطان سینه، مثانه رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند همچنین سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و مری جزء سرطان هایی با شیوع بالا هستند. البته سرطان پوست در گروه سرطان هایی‌ست که در تمامی دنیا رو به افزایش است.

وی در ادامه افزود: برای اینکه بتوانیم آمار کشورمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، شاخصی وجود دارد مبنی بر بروز استاندارد شده سنی (ASR) .تعداد موارد ابتلا به ازای هر 100 هزار جمعیت که متناسب با هرم سنی جمعیت تعدیل شده باشد. این آمار در ایران برای مردان و زنان به ترتیب 173 و 137 نفر و در جهان 205 و 165 نفر است، بنابراین متوسط بروز سرطان در ایران کمتر از جهان است.

قنبری مطلق آمار سرطان در ایران و جهان را رو به افزایش اعلام کرد و گفت : سه دلیل اصلی برای افزایش چشمگیر سرطان وجود دارد. امید به زندگی و سن جمعیت در ایران در حال افزایش است و این عامل را می توان یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل افزایش آمار سرطان دانست.

به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، در دهه 80 میلادی امید به زندگی در ایران حدود 58 سال بوده و امروزه این عدد بیش از 74 سال است، بنابراین این افزایش امید به زندگی باعث می شود که تعداد موارد بروز سرطان افزایش پیدا کند چرا که سرطان ارتباط مستقیمی با افزایش سن جمعیت دارند.

وی در خصوص دو دلیل دیگر افزایش سرطان در کشور گفت: شیوه زندگی و عوامل محیطی، 2 فاکتور دیگر در این رابطه هستند. نقش شیوه زندگی اعم از تغذیه، فعالیت بدنی، اضافه وزن، مصرف سیگار و قلیان و الکل از عوامل جدی در بروز سرطان هستند و در ایران نیز از همین الگو تبعیت می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی از نظر آمار مبتلایان به سرطان در استان های مختلف کشور انجام شده است؟ گفت: بر اساس انواع سرطان ها آمار های مختلفی در دست است، به عبارتی آمارها بر اساس امید به زندگی در استان های مختلف کاملا متاثر است، بنابراین بدون ملاحظه امید به زندگی تفاوت هایی از این نظر ممکن است در کشور وجود داشته باشد، لذا نمی شود در مورد افزایش و کاهش بروز سرطان در استان های مختلف اظهار نظر کرد.

قنبری مطلق 40 تا 50 درصد از سرطان ها را قابل پیشگیری دانست و گفت: با رعایت عوامل محیطی و در پی گیری شیوه مناسبی از زندگی می توان از 40 تا 50 درصد سرطان ها جلوگیری کرد. نقش مداخلات تغییر شیوه زندگی در کاهش بروز سرطان برجسته تر است، تقریبا دو سوم موارد قابل پیش بینی سرطان به موارد شیوه زندگی مرتبط است برای مثال کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، استفاده از تغذیه مناسب، عدم مصرف سیگار و الکل، عدم مصرف غذای پر کالری، استفاده روزانه از میوه و سبزیجات همچنین مصرف غذاهایی که به صحیح ترین روش طبخ شده هستند. هرچه میزان رعایت افراد در این زمینه ها بیشتر باشد احتمال بروز سرطان در نیز کاهش پیدا می کند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: البته نباید نقش عوامل محیطی اعم از آلودگی هوا و آلودگی آب را در این زمینه نادیده گرفت. بحث تاثیرات آلودگی هوا در بروز سرطان یک تاثیر فوری نیست بلکه هرچه مواجه ما با روزهای آلوده در سال بیشتر باشد مسلما احتمال بروز سرطان افزایش پیدا می کند.

وی توصیه کرد: افراد در این روزهای آلوده سال کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و همچنین تا حد امکان در هوای آزاد قرار نگیرند. همان طور که گفتم تاثیر آلودگی هوا بر سرطان یک تاثیر تجمعی است و نمی توان یک توصیه آنی و قطعی برای جلوگیری از اختلال بروز سرطان نام برد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در پاسخ به این پرسش که نوشیدنی های داغ می توانند یک فاکتور خطر در بروز سرطان باشند گفت : بله، طی بررسی های انجام شده مصرف طولانی مدت غذاها و نوشیدنی های داغ احتمال بروز سرطان مری را افزایش می دهد.

قنبری مطلق در خصوص ارتباط برخی از مشاغل با بروز سرطان اظهار داشت: عامل شغل در بروز سرطان بی تاثیر نیست چرا که افراد در مواجه با عوامل خطر خاص می تواند در معرض ابتلا به برخی از سرطان ها قرار بگیرند. افرادی که در کارخانه جاتی مشغول به کار هستند که با عنصری خطرزا در ارتباط اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت متذکر شد: علاوه بر اینکه 40 تا 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری اند باید گفته شود که 50 درصد سرطان ها نیز درمان پذیر هستند و افراد نباید بر این باور باشند سرطان پایان زندگی‌ست چرا که در 2 دهه اخیر کیفیت زندگی این دسته از بیماران افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشخیص زود هنگام سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین اگر ما راهبردهایی را داشته باشیم که سرطان را در سریع ترین حالت تشخیص دهیم، مسلما این بیماران طول عمر بیشتری دارند. ما بدین منظور برای برخی از سرطان ها ازجمله سرطان سینه برنامه تشخیص زود هنگام را در سراسر نقاط کشور توسعه داده ایم و در حال حاضر بیش از 100 مرکز تشخیص زودهنگام را در دست ساخت داریم و با دسترس قرار گرفتن این امکانات و تسهیلات این امکان وجود دارد که بقای بیماران سرطانی در ایران بهتر از حالت فعلی شود. کار دیگری که در وزارت بهداشت در دست تولید است، تدوین پروتوکل ها و استانداردهای تشخیصی درمانی است و با اجرای این طرح نیز بیماران درمان های مناسب تری می گیرند و باز هم طول عمر بهتری را تجربه خواهند کرد .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا