زندگی اجتماعی فعال موش‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که موش‌ها رفتارهای متقابلی با یکدیگر دارند و به کسانی که به آن‌ها کمک کرده‌اند، کمک می‌کنند. به‌نوعی می‌توان گفت موش‌ها مانند انسان‌ها از تعاملات اجتماعی و نوعی همکاری متقابل برخوردار هستند.

در آزمایش‌هایی که پژوهشگران دانشگاه سنت اندروز (St, Andrews) اسکاتلند روی موش‌های صحرایی انجام دادند، مشخص شد که موش‌ها علاقه‌مند به کمک، مراقبت یا تیمار از دیگر موش‌ها بوده  معمولاً این موش‌های نیازمند غذای خود را با موش‌های یاری‌دهنده تقسیم می‌کنند.

در این آزمایش‌ها، محققان به گردن موش‌های صحرایی آب‌نمک مالیدند. درست بخشی از بدن موش‌ها که دسترسی به آن برای خود موش‌ها سخت و دشوار است. بنابراین این موش‌ها نیازمند کمک موش‌های دیگری برای تمیز کردن یا خاراندن پشت کردن خود بودند. در ادامه، پژوهشگران دریافتند این موش‌هایی که نیازمند کمک بودند، حاضر شدند غذای خود را با دیگر موش‌ها تقسیم کنند.

منون شواینفورت (Manon Schweinfurth) عصب‌شناس دانشگاه سنت اندروز در این رابطه می‌گوید: « ما متوجه شدیم موش‌ها دو گونه سرویس و خدمت را به یکدیگر به‌طور متقابل ارائه می‌دهند که در قواعد و قوانین تصمیم‌گیری متقابل این‌گونه است که :من به شما کمک می‌کنم زیرا شما به من کمک کردید! »

در حقیقت می‌توان گفت زمانی که به موش‌ها غذا ارائه می‌شود آن‌ها تمایل بیشتری به تیمار کردن و کمک کردن داشته و همچنین احتمال تقسیم کردن غذا از سوی موش‌ها با موش‌های دیگری که آن‌ها را تیمار می‌کنند، بیشتر است.

پیش‌ازاین گفته‌شده است که همکاری‌های انسانی نیاز به شناخت پیچیده دارد و از نیازمند مصرف انرژی زیادی از مغز است. درحالی‌که همکاری‌های انسانی ممکن است در برگه‌های پیچیده صورت گیرد، تحقیقات جدید نشان می‌دهد رفتار متقابل، با اندازه و پیچیدگی مغز دچار محدودیت نمی‌شود. پیش‌ازاین نیز، محققان شکل اولیه چنین رفتارهای متقابلی را در زنبورهای عسل مشاهده کرده بودند.

شواینفورت در توضیحات خود نسبت به چنین رفتارهایی اظهار داشت: « نتیجه این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رفتارها و تعاملات متقابل بین جانوران می‌تواند بسیار گسترده‌تر ازآنچه در حال حاضر تصور می‌شود، باشد. درواقع داشتن چنین رفتارهایی نیازمند داشتن یک مغز بزرگ با توانایی‌های شناختی پیشرفته نبوده و به وجود این عناصر محدود نمی‌شود.»

شرح کامل این آزمایش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Current Biology به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.