خطرات تداوم تعصب های پسااستعماری در پژوهش ها

تحقیقات مشترک با همکاری دانشگاهیان و سازمان های توسعه ای درحال افزایش است؛ اما با در پیش گرفتن برخی شیوه های نادرست، شاهد تعصب های پسا استعماری (postcolonial biases) در بین محققان هستیم.  

در نیچر ایندکس (Nature Index)، مشارکت بین دانشگاهیان و سازمان های غیرانتفاعی در تولید مقالات با کیفیت بالا، از 28351 مقاله در سال 2012 به 48899 مقاله در سال 2016 افزایش پیدا کرد.

بیشتر مشارکت های بین منطقه ای در دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی در اروپا و آمریکای شمالی دیده می شود و این مراکز، 11 هزار و 558 ارتباط با دانشگاه ها و موسسات کشورهای دیگر برقرار کرده اند. این مشارکت ها از طریق نیازهای متقابل هدایت می شوند.

نیک چیزمان (Nic Cheeseman) و سوزان دادورث (Susan Dodsworth)، از محققان دانشگاه بیرمنگام، مطالعه ای را با هدف بحث پتانسیل ها و مشکلات روابط میان دانشگاهیان و موسسات توسعه ای در آفریقا انجام دادند:

1) تعصبات استعماری

نتایج این مطالعه نشان می دهد، همکاری های تحقیقاتی بین دانشگاهیان و سازمان های توسعه ای، می تواند نگرانی هایی مبنی بر اینکه "محققان غربی، آفریقا را به محل آزمایش نظریه های خود تبدیل کنند"، ایجاد کرده است.

محققان این مطالعه عنوان می کنند که همراه کردن محققان آفریقایی در طراحی و انجام تحقیقات، یک نقطه شروع خوب است.

موسسات و دانشگاه های آفریقا، در درجه نخست با موسسات اروپا و آمریکای شمالی در تحقیقات همکاری می کنند. موسسه ماکس پلانک (آلمان) سازنده ترین تعامل و همکاری را با دانشگاه های آفریقا در طول 5 سال گذشته داشته و مقالات با کیفیت بالا با همکاری دانشگاه های کیپ تاون، ژوهانسبورگ و ویت واترسرند تولید شده اند.

2) توجه به اهمیت رضایت محققان

تحقیقات اخلاقی مبتنی بر رضایت هستند که به موجب آن، پژوهشگران موافقت خود را با شرکت در مطالعه اعلام می کنند. مشارکت سازمان های توسعه ای می تواند کیفیت رضایت (محققان) را بشدت کاهش دهد؛ محققان شاید این تصور را داشته باشند که مجبور به مشارکت در تحقیق هستند، درغیر اینصورت از دسترسی به منابع و فرصت های ارائه شده، محروم می شوند.

باید این اطمینان به همکاران پژوهشگر داده شود که عدم مشارکت آنها، مانع از دسترسی و بهره مندی از مزایای برنامه های توسعه ای نخواهد شد.

3) دوستان انتقادی باشید، نه تشویق کننده صرف

گاهی در دام این فرضیه می افتید که که پژوهشگران، علاقه ای به شنیدن انتقاد ندارند؛ اما تجربه ها نشان می دهند که بسیاری از پژوهشگران، علاقه مند شنیدن نقدهای واقعا سازنده هستند.

4) محققان نیازمند آزادی هستند

دانشگاهیان در زمان همکاری مشترک با سازمان های توسعه ای، باید محتاطانه تر عمل کرده و در پروژه هایی که حقوق مالکیت فکری و معنوی آنها را محدود می کند، مشارکت نداشته باشند.   

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا