ریزپلاستیک ها، تهدید جدی برای نهنگ ها و کوسه ها

حتی بزرگترین موجودات دریایی نیز در برابر قطعات پلاستیک های شناور در آب های اقیانوس های جهان، آسیب پذیر هستند. مطالعه صورت گرفته توسط محققان ایتالیایی نشان می دهد، نهنگ ها و کوسه نهنگ ها (whale shark)، قطعات ریزپلاستیک ها را در مقادیر هشداردهنده می بلعند.

ریزپلاستیک ها (microplastics)، قطعات پلاستیکی کوچک به قطر کمتر از 5 میلیمتر هستند. ریزپلاستیک ها که به وفور در محیط های دریایی دیده می شوند، حاوی مواد سمی مانند فلزات سنگین و فتالات هستند.

این موجودات دریایی بزرگ، فیلترکننده مواد معلق در آب (filter feeder) هستند؛ بدین معنی که مقادیر زیادی از طعمه های کوچک را همراه آب فرو می برند. در طول این فرآیند، صدها هزار متر مکعب آب به همراه مقادیر قابل توجهی قطعات ریز پلاستیکی وارد بدن این موجودات می شود.

بیشتر بخوانید:

ماریا کریستینا فوسی (Maria Cristina Fossi) از محققان دانشگاه سیه نا (ایتالیا) تأکید کرد: نتایج تحقیقات ما بر روی کوسه نهنگ ها در دریای کورتز و نهنگ ها در دریای مدیترانه، این مسأله را تأیید کرد که بدلیل بلعیدن ریزپلاستیک ها به همراه آب، باعث می شود که این موجودات دریایی در معرض مواد شیمیایی سمی خطرناک قرار بگیرند.

بسیاری از حیوانات، این ریزپلاستیک ها را می خورند و دانشمندان از وجود این مواد سمی در بدن حیوانات که روند جذب درست مواد مغذی را مختل می کند، ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته فوسی، مواد سمی مرتبط با ریزپلاستیک ها، تهدید جدی برای سلامت حیوانات محسوب شده و حتی می تواند هورمون هایی که مسئول رشد، متابولیسم و تولید مثل حیوانات هستند را دستخوش تغییر کند.

نتایج این مطالعه در مجله Trends in Ecology & Evolution منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا