از بارورسازی ابرها بخاری بلند نمی‌شود

جوکار، معاون پارلمانی سپاه در این زمینه گفته است: «با وجود این‌که اعتباری به هوافضای سپاه برای بارور کردن ابرها اختصاص نیافته، هوافضای سپاه اعلام کرده که به دلیل مشکلات در حوزه کم‌آبی و بارش بسیار کم نزولات آسمانی آمادگی دارد که نسبت به بارور کردن ابرها اقدامات لازم را انجام دهد. در همین راستا برخی از تجهیزاتی که باید روی هواپیما نصب شود خریداری و نصب شده است.»

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است که مواد لازم برای بارور کردن ابرها هم خریداری شده و از آن‌ها برای افزایش باروری ابرها استفاده خواهد شد.

در همین حین اما واکنش‌ها به موضوع بارورسازی ابرها از سوی شخصیت‌های علمی در جریان است. «احد وظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این زمینه گفته است؛ که پاشیدن هسته به ابر باعث تشدید گرد و غبار و  عقیم شدن بیشتر ابرها می‌شود و بارور‌سازی ابر‌ها در ایران جواب نمی‌دهد. هرچند منبع و دلایل علمی اظهارات ایشان مشخص نیست، اما موضوعی که مشخص است این است که بارورسازی ابرها موضوعی کاملاً علمی است و صرف داشتن تجهیزات نمی‌توان برای اجرای آن اقدام کرد. برای این کار باید محتوای رطوبت ابر، میزان و نوع مواد مورد نیاز و درصد موفقیت محاسبه شده و سپس به اجرای چنین کاری اقدام شود. همچنین این محاسبات نیازمند آزمایش‌های قبلی در ابعاد کوچک در این زمینه برای بررسی تاثیر و اصلاح اشتباهات است.

نکته دیگری که در صحبت‌های آقای وظیفه آمده و بسیار حائز اهمیت است، نقش گردوغبار در عقیم شدن ابرها است. موضوعی که اگر واقعاً از نظر علمی به اثبات رسیده باشد، باید مورد توجه قرار بگیرد و چه بسا تلاش برای بارورسازی ابرها به تلاش برای کاهش عقیم کردن آن‌ها از طریق گرد و غبار منجر شود. اما حتی در صورت موفقیت بارورسازی هم این موضوع نمی‌تواند، به عنوان راه‌حلی برای مشکل کم‌آبی در نظر گرفته شود.

تحقیقات متعدد و بسیاری در کشورهای توسعه‌یافته نشان داده که این تکنیک در مقیاس وسیع تاثیر چشم‌گیری بر آورده‌های آبی یک منطقه نخواهد داشت و بهتر است به جای انتخاب راه فرار، برای پذیرش و انطباق با واقعیت آماده شویم. این همان موضوعی است که کاوه مدنی، متخصص مدیریت منابع آب و معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در یادداشتی در خبرآنلاین به آن پرداخته است. او با ذکر مثالی طنز مرغداری را مثال زده که مرغهایش را را با تهدید وادار به گذاشتن 3 تخم در روز می‌کند. فردایش همه مرغ‌ها سه تخم می‌گذارند به جز یکی. همین که مرغدار برای تنبیه و کشتن مرغ خاطی دست به کار می‌شود، او فریاد بر می‌آورد که من خروسم و همین یک تخم هم فراتر از توانم بوده. حالا حکایت بارورسازی ابرها هم حکایت همین خروس است، ابرهای ما با بارورسازی و هر روش دیگری مشکل آب را حل نخواهند کرد، چون ریشه مشکل جای دیگری است و توان باران‌زایی ابرها چندان بیش از این نیست.

 

گزارش: بهاره صفوی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا