رسانه ها باید با اخبار خوب به مردم امید دهند

در ابتدای این نشست خبری، دکتر کاوه مدنی ، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست، هدف از برگزاری این جلسه را اینگونه عنوان کرد: دلیل این نشست شاید، پرده برداری از کارهایی است  که این سازمان در حوزه آموزش و پژوهش انجام داده است.

وی در ادامه از عملکرد خود در مدت معاونت گزارشی ارائه کرد و گفت: من هم مثل بسیاری دیگر زمانی که این پست را تحویل گرفتم ابتدا به بررسی شرایط سازمان و اقداماتی که انجام شده پرداختم و سپس با توجه به وضعیت موجود شروع به برنامه ریزی مدون برای ادامه کار کردم.

دکتر مدنی افزود: این سازمان هم مثل بسیاری دیگر از نهاد ها دارای نقاط ضعف و قدرت زیادی است. ما باید با توجه به آن ها تصمیم بگیریم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست علت مشکلات موجود در زمینه محیط زیست را عدم برنامه ریزی دانست و گفت: به نظر من بسیاری از مشکلات ما با برنامه ریزی و وجود یک برنامه مدون حل خواهد شد، ما باید به جای تمرکز بر کمیت ،روی کیفیت تمرکز کنیم. البته این مشکل تنها مختص سازمان محیط زیست نیست بلکه در بیشتر نهاد های دولتی این مورد به چشم می خورد.

مدنی در ادامه به مشخصات و ویژگی های برنامه مدون سازمان اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم با توجه به شرایط و بودجه سازمان یک برنامه اجرایی، طراحی کنیم. سعی کردیم قول هایی بدهیم که بتوانیم در آینده به آن جامع عمل بپوشانیم. ما به همه دفاتر خود این برنامه مدون 100 روزه دوم را ارائه کردیم.

دکتر مدنی یکی از مهم ترین اهداف معاونت آموزشی سازمان را انجام کار های جزئی برای رسیدن به اهداف بزرگ عنوان کرد و در این باره گفت:  یکی از اعتقادات مهم ما این است که به جای سنگ های بزرگ به دنبال سنگ ریزه ها باشیم. یعنی از کارهای جزئی و کوچک شروع کنیم تا به اهداف بزرگترمان برسیم. متاسفانه یکی از مشکلات ما در کشور این است که نگاه از بالا به پایین داریم یعنی می گوییم تغییر باید از بخش های کلی به صورت عظیم شروع شود در صورتی که باید با تغییر بخش های کوچک به دنبال تغییر در بخش کلان باشیم.

وی در ادامه درباره اخبار بد و ناامید کننده در حوزه محیط زیست گفت: در حوزه محیط زیست خبر خوب کم داریم و حداقل یک صفحه خبر خوب درباره محیط زیست در یکسال گذشته نداشته ایم. این اخبار باعث ناامیدی مردم می شوند. ما نباید امید را از جامعه سلب کنیم.

وی افزود: مشکل اساسی این است که ما به مسئله محیط زیست نگاه تک بعدی داریم یعنی در یک دوره زمانی مشخص که واقعه ای رخ می دهد مثل ریزگردهای خوزستان، دیگر تمام دغدغه ها همین موضوع می شود و از مسائل دیگر محیط زیستی مثل آب و … غافل می شویم.

دکترمدنی درباره طرح ها و اولویت های موضوعی معاونت پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: اولین طرح ما با اولویت موضوعی زباله قرار است از 1 دی ماه تا 13 فروردین اجرا شود.ما برای این طرح هشتگی به نام بی زباله نیز طراحی کرده ایم.

وی درباره این طرح توضیحات بیشتری داد و گفت: در اجرای این طرح مردم نقش بسیار مهمی دارند اینگونه نیست که دولت همه کارها را انجام دهد. اگر به مردم یاد دهیم با چه کارهای ساده ای می توان از افزایش پسماند و زباله در کشور جلوگیری کرد، آن وقت می توانیم انتظار داشته باشیم که آن ها در این زمینه بسیار موثر خواهند بود.

دکتر مدنی درباره فقدان قوانین و هنجارهای لازم در حوزه محیط زیست گفت: ما فکر می کنیم تمام مسئله این است که باید با مردم راجع به مشکلات و مسائل محیط زیست صحبت کنیم غافل از اینکه تا این آموزش ها در مردم نهادینه نشوند هیچ فایده ای نخواهند داشت، پس تکرار پذیری این آموزش ها بسیار مهم است .ما باید با تکرار، این آموزش ها را به هنجار درونی و قانون برای مردم تبدیل کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: ما باید از تمام ظرفیت های موجود در قوانین و مقررات محیط زیست برای حل مشکلات محیط زیستی تلاش کنیم. برای مثال راهنمایی و رانندگی باید قوانین سختگیرانه تری در حوزه محیط زیست وضع کند تا هم در مردم نهادینه شود و هم مشکلات مان حل شود.

دکتر مدنی درباره چگونگی نهادینه شدن آموزش های محیط زیستی در مردم گفت: کارهای فرهنگی بسیار زمان بر است، نباید انتظار داشته باشیم که در مدت زمان کوتاه جامعه به یک الگوی رفتاری صحیح در محیط زیست برسد به علاوه همه ما مسئولین ابتدا باید از خودمان و سازمان خودمان برای حل مشکلات محیط زیستی شروع کنیم. برای مثال همین مسئله ممنوعیت تولید پسماند پلاستیکی که از سوی دولت برای نهاد ها لازم الاجرا است چرا در بسیاری از سازمان ها رعایت نمی شود.

وی درباره NGOها و گروه های فعال محیط زیستی گفت: این گروه ها در بهبود مسائل محیط زیستی بسیار تاثیر گذار هستند اما نکته مهمی که درباره این گروه ها وجود دارد این است که این گروه ها، گاه فراموش می کنند که هدفشان محیط زیست است و به جای تلاش در جهت حل مسائل محیط زیستی به رقابت با یکدیگر برای دیده شدن می پردازند. بهتر است این گروه های فعال و مفید برای محیط زیست، تنها به اهداف خود فکر کنند و درگیر مسائل حاشیه ای نشوند.

دکتر مدنی ریشه و علت برخی مشکلات موجود در حوزه محیط زیست را در مسائل فرهنگی و اجتماعی دانست و در این باره گفت: نباید همه تقصیرها را گردن دولت بیندازیم باید کمی هم به رفتار خود توجه کنیم، اینکه ما در خیابان زباله پرت می کنیم تقصیر دولت نیست بلکه ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی ما دارد. اینکه چرا ما به فردی که در خیابان آشغال می اندازد هیچی نمی گوییم و به کار او اعتراضی نمی کنیم ریشه در مسائل روانی ما دارد. بهتر است کمی الگوهای فرهنگی و اجتماعی خود را تصحیح کنیم.

دکتر کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان سخنان خود گفت: همانطور که گفتم هرکدام از نهاد های مسئول و مسئولین ابتدا باید از خودشان تغییر را شروع کنند، اگرهمه ما با انجام کار های بسیار ساده و جزئی در زمینه محیط زیست برای رفع مشکلات کمک کنیم، بدون شک می توان گفت در آینده ای نزدیک مسائل ومشکلات ما حل خواهد شد. من از همه فعالان در حوزه محیط زیست و به خصوص شما اصحاب رسانه می خواهم با انعکاس صحیح مسائل موجود در محیط زیست به حل مشکلات در این حوزه کمک کنید.

دکتر مدنی درپاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه « آیا برنامه مدون معاونت آموزشی سازمان تنها شامل بخش پسماند است و این اولویت موضوعی در زمان های مختلف تغییر می کند یا نه؟» گفت: بله تغییر می کند. این برنامه در فصل زمستان از تاریخ 1 دی تا 13 فروردین با اولویت موضوعی پسماند اجرا خواهد شد این برنامه در فصول مختلف، با هدف افزایش ضریب حساسیت جامعه حول موضوعات خاص محیط زیستی مثل آلودگی هوا، پسماند، زباله، بحران آب و… تغییر می کند. این برنامه یک حرکت روبه جلو دارد و به مسائل محیط زیستی به صورت مقطعی نگاه نمی کند.

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی خوبه که چنین نشست هایی برگزار میشه امیدوارم روزی برسه که یک محیط زیست پاک و سالم داشته باشیم.

  2. از شما به خاطر پوشش خبر در حوزل محیط زیست ممنونم.امیدوارم در این نشست ها غیر از حرف واقعا کاری برای هوای تهران بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا