کود بارور توسط جهاددانشگاهی تولید شد

به گزارش ایسنا، دکتر احمد شریفی زاده که به منظور حضور در نشست تخصصی روسا و کارشناسان پژوهشی جهادهای دانشگاهی واحد دانشگاه تهران و واحد استان چهارمحال و بختیاری با جمعی از مدیران کل استان به شهرکرد سفر کرده است، در دیدار با معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت جهاددانشگاهی در همه زمینه‌های علمی، پژوهشی و اقتصادی به ویژه کشاورزی افزود: جهاددانشگاهی کشور در بحث تولید کودهای بیولوژیک حرکت بسیار خوبی انجام داده که مهم ترین آن تولید کودی به نام کود بارور است.

وی اظهار کرد: این کود امکان جذب فسفات از خاک را برای گیاه فراهم می کند، در یک پاکت 100 گرمی از این کود بین هفت تا هشت میلیارد باکتری وجود دارد که به اندازه دو کیسه 50 کیلویی کود فسفات درخاک اثرگذار است و سبب افزایش محصول نیز می شود.

شریفی زاده با بیان اینکه فسفات نیاز اصلی کشاورزی است و از آنجا که در کشاورزی نوین، کشاورزان به استفاده از انواع فسفات روی آورده‌اند، تصریح کرد: استفاده بیش از حد فسفات نیز خطراتی در پی دارد.

به گفته وی، برای دوهکتار زمین دو کیسه فسفات استفاده می شود که تنها 30 درصد آن قابل جذب است و70 درصد نیز در زمین می‌ماند که باعث سفت شدن خاک و مشکلات زیست محیطی از جمله خشک شدن تالاب ها می شود.شریفی زاده به نحوه استفاده از این کود اشاره و تصریح کرد: قبل از استفاده از بذر، بسته را با آب مخلوط می کنند سپس بذر را به آن آغشته می کنند چرا که باکتری‌ها علاقه زیادی دارند فسفات نامحلول را به فسفات محلول تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه منبع فسفات در دنیا محدود است، تولید کود بارور را یک فرصت مناسب برای کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر این کود در یک کارخانه بزرگ در قم با برند جهاددانشگاهی تولید می‌شود.شریفی زاده اظهار کرد: در راستای صادرات این محصول نیز اقداماتی صورت گرفته به طوری که شرایط صادرات به سوئد و توزیع در مجموعه شینگن تا حدودی فراهم شده و مراحل تجارت خارجی این محصول درحال پیگیری است.

رئیس جهاددانشگاهی دانشگاه تهران با بیان اینکه چهارمحال وبختیاری ظرفیت تولید محصولات باغی چون گردو را دارد، افزود: از آنجا که در چند سال اخیر باغات گردو به عنوان یک بخش صنعتی کشاورزی در استان های مختلف کشور درحال توسعه هستند در چهارمحال وبختیاری نیز توسعه تولید این محصول یک فرصت است.وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی از 12سال پیش در حوزه گردو پژوهش های زیادی داشته و در پنج سال گذشته توانسته در پیوند درخت گردو به موفقیت قطعی برسد.

شریفی زاده با اشاره به مزیت پیوند نهال گردو درتولید این محصول تصریح کرد: امروزه در کشاورزی نوین، دنیا از نهال های پیوندی استفاده می کند چرا که در این روش ظرف دوسال نهال به بارمی نشیند در حالی که گردو در فرایند عادی بین 8 تا 15سال طول می‌کشد تا به بار نشیند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین اقدام برای تکثیرغیرجنسی گردو بحث کشت بافت است که در این زمینه نیز موفق بودیم، همچنین در پیوند نهال به دانش فنی دست یافتیم که فرآیند چندساله پیوند در یک ونیم سال به نتیجه برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا