معضل اصلی بی‌اعتمادی مردم نسبت به تولیدات داخلی است

طراحی پارچه توانایی الهام دادن، برند کردن و استایل دادن به یک مجموعه مد است. این مقوله نه‌تنها یک هنر خلاقانه به شمار می‌رود، بلکه شکلی از کسب‌وکاری اقتصادی محسوب می‌شود.

خبرگزاری سیناپرس به بهانه برگزاری نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش گفت و گوئی با دست‌اندرکاران این رویداد علمی و هنری ترتیب داده که در ادامه می‌آید:

امیر شاهین شریفی استاد مدعو دانشگاه علم و فرهنگ در رابطه با برگزاری نمایشگاه طراحی پارچه نقش قماش و نقش خود در برگزاری این نمایشگاه گفت: دانشجویانی که در رشته‌های هنری فعالیت می‌کنند امتحانات عملی خود را به‌صورت فعالیت‌هایی که استاد برای آن‌ها تعریف می‌کند، طراحی و اجرا می‌کنند که این فعالیت‌ها به اسم ژوژمان شناخته می‌شوند.

وی بابیان اینکه من به همراه دانشجویان کارشناسی ارشد در دو مبحث طراحی پارچه و طراحی لباس کار می‌کردم که در این طرح، افراد به‌وسیله یک سری نرم‌افزارها کارهایی که طراحی کردند را اجرایی می‌کردند افزود: این کار در دو مبحث کاملاً جداگانه ازجمله طرح پارچه با کاربرد برای پرده و مبلمان و طراحی لباس در قالب‌های متنوع ازجمله مجلسی و اداری انجام می‌شود.

این کارشناس طراحی لباس و پارچه تصریح کرد: دانشجویان مباحثی که در کلاس کارکرده بودند را اجرا می‌کردند که این ژوژمان ها عمدتاً در قالب نمایشگاه در معرض نمایش قرار داده می‌شود و من در قالب مدرس بخش کارگاه تخصصی در این پروژه فعالیت داشتم.

وی در رابطه با ارزیابی وضعیت این رشته و حرفه در کشور گفت: این رشته کاملاً جدید بوده و طی چند سال اخیر به‌واسطه دولت و بنیاد ملی مد و لباس که زیرمجموعه وزارت ارشاد است و در مقوله بومی‌سازی و اسلامی سازی مد و لباس فعالیت می‌کند به آن بهاداده شده، که با توجه به مطرح‌شدن این رشته دانشگاه‌ها و جشنواره‌ها در این مقوله اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

این استاد  اظهار کرد: برای مثال در جشنواره فجر چند سالی است که درزمینه پارچه و لباس هم بخش‌هایی اضافه‌شده و در همین راستا هم دانشگاه امکانات جدید اضافه کرده است. کم‌کم به سمت بومی‌سازی مد قدم برمی‌داریم. علاوه بر این، در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف در این زمینه خوب کار می‌شود و دانشگاه‌ها هم امکانات خوبی در اختیار دانشجویان قرار داده‌اند و این فعالیت‌ها روبه‌پیشرفت هستند هرچند مقدار زیادی با رسیدن به سطح دلخواه و مطلوب فاصله‌داریم و می‌توانیم بهتر از این، جایگاه کسب کنیم.

وی در رابطه با حمایت‌های دولت از این مقوله تصریح کرد: افرادی که در جشنواره فجر طرحی ارائه می‌دهند چون برای اولین بار طرح آن‌ها به نمایش گذاشته‌شده است، آن طرح و مالکیت طرح به‌صورت کاملاً رایگان به اسم فرد ثبت می‌شود که مقدمه‌ای برای آغاز فعالیت‌های آن‌هاست.

شریفی در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: در این نمایشگاه‌ها از بخش صنعت هم دعوت به عمل می‌آید و تولیدکنندگان مختلف دولتی و خصوصی نیز حضور پیدا می‌کنند که اتفاقات خوبی در این زمینه را رقم خواهد زد.

در ادامه این گزارش، حجت بوستانی استاد کارگاه چاپ با اشاره به نقش خود در برگزاری این نمایشگاه گفت: نزدیک ۲۵ سال است در رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کنم. یک شاخه از رشته صنایع‌دستی مربوط به چاپ است که چاپ دستی و ماشینی را پوشش می‌دهد و بخش دیگر آن به باتیک مربوط می‌شود. دوستانی که در این نمایشگاه با من کار داشتند درزمینه چاپ اطلاعاتی نیاز داشتند که من در اختیار آن‌ها قراردادم و برحسب شناخت قبلی که این دوستان از من داشتند به سراغم آمدند و درخواست همکاری دادند و همکاری را آغاز کردیم.

وی در رابطه با مشکلات این رشته گفت: این رشته،رشته ای سنگین ولی شیرین است و کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند حتماً باید از ذوق لازم برای فعالیت بهره‌مند باشند زیرا تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی بدون تجربه در این رشته کاربردی نیست. متأسفانه اکثر افرادی که در این رشته قدم می‌گذارند از ذوق کافی برخوردار نبوده و فقط مدرک دانشگاهی را کسب کرده‌اند زیرا این حرفه، حرفه ایست که باید از ذوق و سلیقه فرد بر خواسته شود.

بوستانی ادامه داد: وضعیت شغلی برای افرادی که در حوزه طراحی پارچه و لباس فعالیت می‌کنند بی‌نظیر و به مقدار زیاد است و اکثر کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند صاحب تولیدی و مزون‌های خاص هستند. ضمن اینکه معمولاً افرادی در این حرفه قدم می‌گذارند که یا تولیدکننده خاص و تک هستند یا تولیدات انبوه با طرح‌های متفاوت دارند که باتجربه و گذراندن دوره‌هایی در حین فعالیت متوجه برخی تکنیک‌ها و روش‌ها در این حرفه‌ها شده‌اند و در حال حاضر صاحب سبک و صاحب‌نظر در این رشته‌ها هستند.

این استاد دانشگاه علم و فرهنگ در رابطه با اهمیت این رشته گفت: برای مثال، اینکه چه رنگی را برای چه پارچه‌ای و چه پارچه‌ای را متناسب با چه شخصیت و فرم بدنی انتخاب کنیم، جزو مواردی است که در کلاس‌های درس گفته نمی‌شود و در حین کار باید متوجه آن شد و برای اینکه متوجه این موارد شویم باید تجربیات زیادی در این حوزه کسب کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به واردات پارچه و لباس آیا جای رشد برای طرح‌های ایرانی وجود دارد، گفت:  بازار کساد در تمامی رشته‌ها و حرفه‌ها وجود دارد، ولی این صاحب‌کار است که باید حرف جدید برای گفتن در حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کند داشته باشد و اگر حرف تازه‌ای متفاوت از طرح‌های دیگر اعم از داخلی و خارجی داشته باشیم یقیناً می‌توانیم بازار کار قوی و پررونقی برای خود ایجاد کنیم.

بوستانی در پایان خاطرنشان کرد: البته یکی از مشکلاتی که در این حرفه وجود دارد، فارغ از طرح و جنس کارهای تولیدی در این حرفه، بی‌اعتمادی مردم نسبت به تولیدات داخلی است، به صورتی که جنس تولید داخل که از کیفیت خوبی هم بهره‌مند است مجبور است برای اینکه به فروش برسد به اسم خارجی در کشور عرضه شود، که این خود از مشکلات موجود در این رشته است.

ایجاد ذوق و علاقه در دانشجویان

در ادامه این گزارش، مهندس علی ابراهیمی معتمد عضوهيئت علمي دانشگاه شهيد رجايي تهران و دانشگاه علم و فرهنگ در رابطه با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: استفاده از رایانه در طراحی پارچه امروزه بسیار لازم و ضروری است و طراحی با رایانه   و استفاده از راپورت کردن که در طراحی با یارانه وجود دارد که از طریق آن تکه‌های طرح را کنار هم قرار می‌دهند، مقوله‌ای بسیار مهم در هنر طراحی روی پارچه است که با برگزاری نمایشگاه‌های دانشجویی می‌توان این موارد را توسعه داده و تبلیغ کرد.

وی ادامه داد: البته در این نمایشگاه هم آثار سنتی شرقی استفاده‌شده و هم از طرح‌های غربی استفاده‌شده که این مورد هم یکی دیگر از حسن‌های این نمایشگاه است.

این استاد دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: ضمن اینکه در حوزه هنری برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی دانشجویان را به انجام کار بهتر و بیشتر ترغیب می‌کند. ضمن اینکه به‌طورکلی رشته‌های هنری با برگزاری نمایشگاه می‌توانند کار خود و دستاوردهای خود را به جامعه بروز دهند و ذوق هنری در نمایشگاه‌ها ظهور پیدا می‌کند، ازاین‌رو چنین فعالیتهایی برای ترغیب دانشجویان بسیار مفید و مؤثر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا