شاید امسال دوبار آنفولانزا بگیرید

اگر در طول یک فصل یک‌بار به آنفولانزا مبتلا شویم، لزوماً به این معنا نیست که دیگر دچار این بیماری نخواهیم شد. زمستان یکی از فصل‌هایی است که ابتلا به آنفولانزا در آن شدت پیدا می‌کند و تا پایان فصل نیز ادامه دارد. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا فردی که در یک فصل یک‌بار به آنفولانزا مبتلا شده است، امکان ابتلای مجدد برایش وجود دارد یا نه؟ بر اساس تحقیقات کارشناسان و محققان، امکان دو بار ابتلای یک فرد به  آنفولانزا در یک فصل وجود دارد.

بیشتر افرادی که در فصل سرما به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند، ویروس‌های گونه H3N2 را دریافت کرده و دچار آنفولانزای نوع A می‌شوند. اما بر اساس بررسی‌ها و داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد بسیار کمی از افراد در حدود 10 تا 15 درصد، ویروس نوع H1N1  یا آنفولانزای نوع B را دریافت می‌کنند.

دکتر ویلیام شفنر (William Schaffner)، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt) در ایالت تنسی آمریکا، در رابطه با ویروس‌های آنفولانزا می‌گوید: « تعداد زیادی از گونه‌های مختلف ویروس‌های آنفولانزا در طول فصل در فضا در حال گردش هستند.» بنابراین ابتلا به یک‌گونه از ویروس‌های آنفولانزا بدن را نسبت به دیگر گونه‌های آن مصون نخواهد کرد.

البته دکتر شفنر  معتقد است که تقریباً افراد کمی وجود دارند که در یک فصل دو بار به این بیماری مبتلا شوند. درواقع می‌توان گفت این‌گونه افراد، افرادی بدشانسی هستند.

بیشتر افرادی که در فصل سرما به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند، ویروس‌های گونه H3N2 را دریافت کرده و دچار آنفولانزای نوع A می‌شوند. اما بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد بسیار کمی از افراد در حدود 10 تا 15 درصد، ویروس نوع H1N1  یا آنفولانزای نوع B را دریافت می‌کنند. ویروس‌های گونه‌های H3N2 و H1N1  هر دو از آنفولانزای نوع A هستند.

ویروس‌های آنفلوانزای فصلی حاوی سه تا چهار گونه از ویروس‌های آنفولانزا هستند چراکه بین گونه‌های مختلف حفاظت متقابل زیادی وجود ندارد. علاوه بر آن، ممکن است ابتلا به یکی از ویروس‌های آنفولانزای نوع A یک حفاظت کمی نسبت به دیگر ویروس‌های آنفولانزای نوع A ایجاد کند اما هرگز فرد را نسبت به ویروس‌های آنفلوانزای نوع B مصون نخواهد کرد.

دکتر شفنر همچنین معتقد است که اگر فردی به آنفولانزا مبتلا شود و در همان فصل واکسن آنفولانزا دریافت نکند، امکان ابتلای دوباره به آنفولانزا در او وجود دارد به‌ویژه اگر فرد موردنظر در ابتدای فصل به این بیماری دچار شده باشد.

مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا در فصول سرد و شیوع بیماری آنفولانزا پیشنهاد می‌کند که همه افراد از نوزاد 6 ماهه به بالا واکسن این بیماری را دریافت کنند. بر اساس گزارش این مرکز، شیوع این بیماری در سال جاری، از سال 2009 میلادی تاکنون در این کشور گسترده‌تر و وخیم‌تر بوده و فعالیت و شیوع آن همچنان ادامه داشته و در حال افزایش است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا